Din momentul iniţierii procesului de promovare a investiţiilor, Aatualul Minister al Economiei şi Comerţului Republicii Moldova promovează si explică facilităţile oferite de Zonele Economice Libere (ZEL) şi avantajele desfăşurării activităţii unei companii pe un teritoriu declarat liber de aproape toate taxele. Totuşi, cât de lipsite de cusur sunt aceste zone şi ce am câstiga dacă am muta activitatea într-o astfel de zonă?
În primă fază să clarificăm ce inseamnă o ZEL: este o zonă delimitată fizic, cu un regim fiscal şi vamal special, creat la decizia Guvernului. Motivul pentru care se crează astfel de zone este stimularea activităţii de producţie pentru export. Şi este logică o astfel de decizie, in contextul unei balanţe comerciale “foarte negative“.
Din momentul iniţierii procesului de promovare a investiţiilor, Aatualul Minister al Economiei şi Comerţului Republicii Moldova promovează si explică facilităţile oferite de Zonele Economice Libere (ZEL) şi avantajele desfăşurării activităţii unei companii pe un teritoriu declarat liber de aproape toate taxele. Totuşi, cât de lipsite de cusur sunt aceste zone şi ce am câstiga dacă am muta activitatea într-o astfel de zonă?
În primă fază să clarificăm ce inseamnă o ZEL: este o zonă delimitată fizic, cu un regim fiscal şi vamal special, creat la decizia Guvernului. Motivul pentru care se crează astfel de zone este stimularea activităţii de producţie pentru export. Şi este logică o astfel de decizie, in contextul unei balanţe comerciale “foarte negative“.
Cine poate deveni rezident al unei astfel de zone? – Orice persoana fizică sau juridică inregistrată conform legii în calitate de subiect al activităţii de întreprinzător în Republica Moldova (Legea cu privire la Zonele Economice Libere din 27.07.2001) care îşi propune sau desfăşoară activitatea de producţie de mărfuri destinate exportului (cu excepţia alcoolului etilic şi al derivatelor şi a produselor din tutun). De asemenea pe teritoriul ZEL poate fi desfaşurată activitatea de sortare, ambalare, marcare şi alte astfel de operaţiuni cu produse tranzitare pe teritoriul Moldovei. Sunt în acelaşi timp premise genurile auxiliare de activitate, precum depozitare, construcţii, alimentaţie publică care deservesc genurile principale de activitate.
S-ar parea că varietatea nu este foarte mare, ţinând cont ca nu toate genurile de activitate sunt admise, dar important e ca zona oferă facilităţi companiilor mari producatoare, care si-au propus să-şi extindă pieţele de desfacere în afara ţării.
Marele interes faţă de ZEL este dat însă evident de regimul fiscal, care se deosebeste mult de cel aplicat pe restul teritoriului ţării, nu pentru ca ar lipsi unele taxe ci pentru că la majoritatea dintre ele se aplică ”reduceri” permanente sau de lungă durată. Astfel:
- Impozitul pe venit: La veniturile provenite din exporturile bunurilor şi serviciilor produse in cadrul ZEL se aplică o reducere de 50% din impozitul standard pe venit (15%). Veniturile provenite din interiorul zonei sunt taxate cu o reducere de 75%. În schimb dacă preconizati o investiţie mai mare de 1 milion de USD, sunteţi scutit integral de impozitul pe venit pe o perioada de 3 ani. Veştile bune nu se opresc aici, la o investiţie de peste 5 milioane USD scutirea integrala va dura 5 ani.
- Taxa pe Valoare Adaugată: Toate mărfurile şi serviciile importate/exportate pe/în afara teritoriului zonei economice libere sunt scutite de TVA. Cu o singură excepţie: se aplică rata standard TVA în cazul exportului din ZEL pe restul teritoriului Moldovei
- Accizele: Toate mărfurile supuse accizelor importate în ZEL sunt scutite de această taxă, deasemenea sunt scutite toate mărfurile exportate din zonă în afara teritoriului ţării.
La capitolul dezavantaje, deşi am încercat să găsesc mai multe, pot menţiona faptul ca nu toate tipurile de activităţi sunt admise spre desfăşurare, iar volumul investiţiei trebuie sa fie unul semnificativ pentru a obţine licenţă de activitate. Cât de semnificativ? -depinde de cât de aglomerată este zona, tendinţa este de a admite companii care ar investi atât în infrastructura zonei cât şi în propriile mijloace fixe.
Recapitulând, dacă o companie rezidentă a Republicii Moldova, care se ocupă în principal de producere şi are pieţele de desfacere şi în afara ţării, ar beneficia de o serie de facilităţi dacă şi-ar desfăşura activitatea în cadrul unei zone economice libere.
Daca argumentele sunt suficiente, ţin să enumăr şi lista acestui tip de zone: “Expo-Business-Chişinău”, “Ungheni”(107 km de la Chişinău), “Tvardiţa”(115 km), “Otaci Business”(220 km), “Vulcăneşti”(200 km), “Taraclia”(153 km).
Distribuie pe social media