Aderarea României la UE în 2007 a determinat apariţia unor noi provocări pentru operatorii din domeniul transportului rutier de marfă. Dacă problema autorizaţiilor nu mai există astăzi, au apărut în schimb probleme legate de managementul companiilor de transport. Acestea trebuie sa găsească rapid soluţii pentru păstrarea forţei de muncă şi pentru eficientizarea activităţii, în special prin sporirea serviciilor oferite.
Apariţia pe piaţa din Romania a unor transportatori cu tradiţie din tarile învecinate, care practic transfera astăzi în Romania autocamioane pentru a putea lucra cu şoferi români plătiţi la standarde naţionale, creează deja numeroase disfuncţionalităţi pe piaţa forţei de munca din acest domeniu.
Totodată, lipsa oricăror condiţii minime pentru înscrierea în Registru Operatorilor de Transport, a determinat creşterea numărul de operatori foarte mici, cu unul – două camioane.
Aderarea României la UE în 2007 a determinat apariţia unor noi provocări pentru operatorii din domeniul transportului rutier de marfă. Dacă problema autorizaţiilor nu mai există astăzi, au apărut în schimb probleme legate de managementul companiilor de transport. Acestea trebuie sa găsească rapid soluţii pentru păstrarea forţei de muncă şi pentru eficientizarea activităţii, în special prin sporirea serviciilor oferite.
Apariţia pe piaţa din Romania a unor transportatori cu tradiţie din tarile învecinate, care practic transfera astăzi în Romania autocamioane pentru a putea lucra cu şoferi români plătiţi la standarde naţionale, creează deja numeroase disfuncţionalităţi pe piaţa forţei de munca din acest domeniu.
Totodată, lipsa oricăror condiţii minime pentru înscrierea în Registru Operatorilor de Transport, a determinat creşterea numărul de operatori foarte mici, cu unul – două camioane.
Sporirea numărului de operatori de transport a determinat de consecinţă o scădere brusca a preţurilor pentru aceste servicii. Aparent nimic rău, vom spune, doar că practicarea unor preţuri care nu justifică acoperirea cheltuielilor de transport poate determina pe termen lung eliminarea de pe piaţă a acelor transportatori care investesc în parcări proprii sau parcuri logistice; adică eliminarea de pe piaţă a acelor transportatori care s-au dezvoltat sănătos şi in timp. Aceasta situaţie pune deja in acţiune asociaţiile de profil care pregătesc procese împotriva celor care practică preţuri de dumping.
Pe de altă parte, nu trebuie să uităm faptul că Romania devine încet o importanta zona de tranzit pentru transportatorii bulgari, sârbi si ucrainieni. Până anul trecut Ministerul Transporturilor nu a restricţionat in nici un fel transportatorii extracomunitari, cum sunt cei din ultimele 2 ţări enunţate anterior. Să nu uitam însă faptul că pe vremea când transportatorii romani erau extracomunitari statele membre UE permiteau efectuarea transportului rutier doar cu camioane EURO3. Acest gen de restricţie nu exista azi pentru transportatorii extracomunitari care încarcă sau descarcă marfa in România. În acest sens asociaţiile de profil ar trebui să acţioneze rapid, pentru că Romania este acum invadata de camioane poluante si nesigure.
Iată aşadar că domeniul transportului rutier de marfă se anunţă a fi unul tumultuos, plin de ameninţări şi de provocări în anul 2008. Vor reuşi oare autorităţile să aducă în acest an mai multă claritate, dar mai cu seamă stabilitate în acest domeniu atât de vital? Vom urmări fenomenul şi vă vom ţine la curent…
Distribuie pe social media