Concurența este considerată neloială atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee nelegale, contrare uzanțelor comerciale.
Procedeele care caracterizează concurența neloială sunt numeroase. Acestea, fie acte, fie fapte contrare legii și practicilor cinstite, pot fi grupate în infracțiuni, contravenții și/sau delicte civile.
Concurența este considerată neloială atunci când activitatea comerciantului se realizează prin folosirea de procedee nelegale, contrare uzanțelor comerciale.
Procedeele care caracterizează concurența neloială sunt numeroase. Acestea, fie acte, fie fapte contrare legii și practicilor cinstite, pot fi grupate în infracțiuni, contravenții și/sau delicte civile.
„Ofertă excepțională, numai pentru 24 de ore!” sau „Cumpără două produse și vei primi unul gratuit”. Zilnic suntem asaltați de astfel de mesaje, prin intermediul presei scrise, televizorului, radioului, pe strada sau la metrou, fiecare dintre ele încercând să ne facă viața mai ușoară propunându-ne cel mai bun produs sau serviciu. Există o adevărată industrie a tehnicilor de promovare și de vânzare a produselor cu sute de cărți și cursuri de specialitate care încearcă să găsească cele mai bune modalități de a ajunge la consumatori, de multe ori prin practici care nu sunt tocmai corecte.
Legea analizează două tipuri de practici comerciale incorecte:
- înșelătoare, care se manifestă prin acţiune directă (furnizarea de informaţii false) sau omisiune (nefurnizarea unor informaţii importante) și
- agresive, al căror scop este să ne constrângă să cumpărăm. O practică comercială este considerată agresivă dacă, în contextul prezentării situaţiei de fapt şi ţinând cont de toate caracteristicile şi circumstanţele, limitează sau este posibil să limiteze în mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hărţuire, constrângere, inclusiv prin utilizarea forţei fizice sau prin influenţa nejustificată, şi, prin urmare, determină sau este susceptibilă să determine consumatorul să ia o decizie comercială pe care altfel nu ar lua-o.
Când promovează, vând sau furnizează produse, companiile trebuie să ne ofere informaţii clare, care să ne permită să facem cumpărături în cunoştinţă de cauză. În caz contrar, acţiunile lor ar putea fi considerate neloiale.
Există o „listă neagră”, listă care face posibilă identificarea practicilor comerciale care sunt interzise în orice împrejurare. Dacă o astfel de practică figurează pe listă, ea este considerată automat ilegală. Exemple de astfel de practici incorecte:
- Publicitatea-capcană – Comercianţii nu au voie să promoveze produse/ servicii la un preţ foarte mic dacă stocul disponibil nu este suficient.
- False oferte “gratuite” – Comercianţii trebuie să comunice preţul real al bunurilor şi serviciilor pe care le oferă. Nu au voie să pretindă că oferă anumite servicii adiţionale gratuite, atâta timp cât serviciile respective sunt deja incluse în preţul normal.
- Manipularea copiilor – Vânzătorii nu au dreptul să îi încurajeze pe copii să le ceară părinţilor să le cumpere anumite produse. Sunt interzise mesajele directe de tipul „Cumpără-ţi această carte acum” sau „Spune-le părinţilor tăi să-ţi cumpere acest joc”.
- False proprietăți curative – Ori de câte ori un produs este promovat pentru valoarea sa terapeutică (vindecă alergii, stopează căderea părului, ajută la slăbit, etc.), aveți dreptul de a şti dacă aceste afirmaţii au o bază ştiinţifică. În multe cazuri ele nu sunt confirmate medical şi, în plus, sună prea bine ca să fie adevărate.
- Sisteme piramidale – Este vorba despre sisteme promoţionale în care trebuie să investiți o sumă de bani pentru a obţine beneficii mai târziu. Problema este însă că beneficiile respective sunt posibile doar dacă sistemul reuşeşte să atragă noi participanţi. La un moment dat, sistemele piramidale se prăbuşesc, iar ultimii intraţi îşi pierd investiţiile.
- False oferte de premii si cadouri – Comercianţii nu au voie să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite” şi apoi să vă ceară să plătiţi pentru a le primi. Dacă primiţi o scrisoare sau un e-mail care spune „Felicitări, aţi câştigat un premiu!”, vă recomandăm să o trataţi cu precauţie, pentru că v-aţi putea afla în faţa unei practici comerciale neloiale.
- False avantaje speciale – Comercianţii nu au dreptul să pretindă că vă acordă drepturi speciale, atâta timp cât beneficiaţi de acestea în baza legii.
- Falsa utilizare a ofertelor limitate – Când un comerciant vă spune că o anumită ofertă rămâne valabilă pe o perioadă limitată, este posibil, de fapt, să încerce să vă convingă să cumpăraţi înainte de a vă putea face o opinie clară despre produs.
- Oferte insistente și nedorite – În baza legislaţiei UE, companiile nu au voie să se folosească de telefon, fax, e-mail sau alte mijloace de vânzare la distanţă pentru a vă prezenta, în mod insistent, oferte pe care nu le doriţi.
- Protejarea consumatorilor vulnerabili – Comercianţii nu au voie să utilizeze practici care presupun exploatarea consumatorilor vulnerabili, cum ar fi copiii, bolnavii sau persoanele dependente.
- Vânzarea sub presiune – crearea impresiei consumatorului că nu poate părăsi sediul comerciantului până când nu se întocmește un contract.
- Vânzare agresivă în afara spațiilor comerciale – efectuarea personală de vizite la locuinţa consumatorului, ignorând solicitarea acestuia de a pleca sau de a nu se întoarce.
- Presiuni de natură emoțională – informarea explicită a consumatorului că, în cazul în care acesta nu cumpără produsul sau serviciul, comerciantul riscă să își piardă serviciul sau mijloacele de trai.
În vederea stopării și combaterii practicilor comerciale incorecte, orice persoană sau autoritate poate sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor sau poate iniția o acțiune în instanță împotriva comercianților care au săvârșit sau ar putea săvârși practici comerciale neloiale.
Legea privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii este Legea nr. 363/2007, lege despre care ar fi bine sa ne informăm cât mai bine posibil, indiferent dacă suntem reprezentanți ai vreunei companii sau simpli consumatori. O mai bună înțelegere a mesajelor pe care zilnic le vedem în jurul nostru ne va oferi o mai bună viziune asupra a tot ceea ce înseamnă marketingul și totodată, o mai bună funcționare a pieței.
Distribuie pe social media