Deși Romania este țara UE cu cei mai puțini angajați care lucrează în regim de telemuncă, situația se poate curând schimba și datorită susținerii statului prin noile reglementări fiscale.
Modificarea din decembrie la Legea 227/2015 – Codul fiscal prevede completarea listei de venituri neimpozabile cu sumele acordate angajaților care desfășoară activități în regim de telemuncă, pentru susținerea cheltuielilor cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou în limita a 400 lei lunar.
Vă propunem să aprofundăm câteva elemente importante ce țin de aplicarea acestei reglementări.
- Reglementarea nu are caracter obligatoriu pentru angajatorii ce au salariați care își desfășoară activitatea în regim de telemuncă și stabilește plafonul maxim, ceea ce înseamnă că suma la care ne raportăm poate fi și mai mică de 400 lei/lună;
- Scopul acestor bani este de a susține cheltuielile cu utilitățile la locul în care angajații își desfășoară activitatea, precum electricitate, încălzire, apă și abonamentul de date, și achiziția mobilierului și a echipamentelor de birou;
- Ajutorul se poate acorda doar pentru angajații care lucrează în regim de telemuncă potrivit legii; Plafonul, modul de acordare și regimul acestui ajutor trebuie prevăzut în contractul de muncă al angajatului sau prin act adițional, fie trebuie reglementat prin Regulamentul Intern;
- Suma efectivă pe care angajatul o va primi se calculeaza prin corelarea plafonului cu numărul de zile din lună în care salariatul a desfășurat activitate în regim de telemuncă;
- Salariatul nu trebuie să prezinte documente justificative;
- Sumele primite sunt cheltuieli deductibile pentru angajator și sunt venituri neimpozabile pentru angajat. Nu vor fi calculate și reținute contribuții sociale pentru aceste venituri acordate angajaților;
- Scutirea de taxe pentru aceste sume se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2021;
- Sumele acordate angajaților cu acest titlu, chiar dacă sunt reglementate prin contractul individual de muncă sau act aditional, nu se comunică în Revisal; deasemenea nu vor putea fi considerate la stabilirea altor drepturi salariale, de ex. la calculul sporurilor sau indemnizațiilor de orice fel.
Pentru claritate, transparență în cazul unor controale ANAF și ușurință în aplicare, recomandăm companiilor care au salariați ce lucrează în regim de telemuncă și doresc acordarea acestor facilități, să stabilească prin regulamentul intern, suma maximă ce poate fi acordată, criteriile de acordare și modalitatea în care va plăti acest ajutor.
Suntem tentați să credem că telemunca va deveni o normalitate pentru România chiar și după criza sanitară generată de pandemia prin care trecem, iar angajatorii vor fi stimulați să găsească soluții de a trece câți mai mulți angajați în acest regim de muncă.
Distribuie pe social media