Cum ai ajuns să fondezi Ascent Group?
N-a fost un demers foarte simplu, pentru că eu mă atașez destul de tare de fiecare job, de oamenii cu care lucrez, așa că am o inerție destul de mare la genul ăsta de schimbări. Dar cred că în același timp am destul de adânc în mine fiorul ăsta antreprenorial.
Pasul spre antreprenoriat l-am făcut în 20o5, după ce lucrasem deja mai mulți ani într-o companie multinațională, iar apoi într-o companie internațională de consultanță. Într-un fel cred că a fost o trecere naturală. Cunoșteam deja destul de bine mediul de business din regiune și eram convinsă că identificasem ce lipsește în el.
Așa că Ascent Group a apărut pentru a umple un gol pe care-l simțisem la momentul respectiv în piața de consultanță. Ea era divizată între două extreme. Pe de o parte erau companiile mari de consultanță (cei pe care-i cunoaștem în principal ca “Big Four” și zona conexă lor), companii cu expertiză și nivel de calitate foarte bun, dar în același timp cu nivel foarte ridicat de standardizare, care adesea duce adesea la o îndepărtare de client și înțelegerea nevoilor și metabolismului lui. Pe de altă parte erau multe companii foarte mici de consultanță locale, care de regulă abordau doar câte un tip de servicii (de ex servicii financiare, juridice sau de HR) oferind un nivel foarte bun de calitate și personalizare, dar care erau prea mici pentru a fi vizibile și credibile companiilor de dimensiune medie sau mare, respectiv companiilor străine care investeau în România.
La momentul în care am fondat Ascent Group cred că s-a produs conexiunea între două ingrediente importante: nevoia mea de a face o schimbare profesională, de a câștiga mai multă libertate și autonomie (iar astea sunt lucruri critice pentru mine, fără de care nu prea pot funcționa) și o nevoie în piață care îmi devenise foarte evidentă.
Așa că în final am luat taurul de coarne. Iar în momentul în care am demarat acest proiect mi-am propus de la bun început ca Ascent Group să fie o companie regională, nu locală, să fie un integrator de servicii (adică un fel de “one stop shop” pentru clienții noștri), suficient de mare pentru a putea targeta companii medii și mari, dar care totodată să-și mențină mereu calitatea și nivelul de personalizare pe care-l ofertă companiile de consultanță mici. Și sper că am reușit să facem și să menținem asta.
Când am fondat Ascent Group nu mi-am propus doar să adaug un alt business la cele deja existente, ci chiar am simțit că am identificat o nișa, o zonă de nevoi, pe care putem să facem diferența.
Care este activitatea ta acum, în cadrul companiei?
Dacă ar fi să mă gândesc strict din prisma titulaturii mele, rolul meu e să coordonez întreg grupul de firme Ascent la nivel global. Asta presupune în primul rând strategie, dezvoltare, identificare de noi oportunități de extindere și diversificare a portofoliului, parteneriate strategice.
În practică însă sunt implicată destul de mult și în activități operaționale de zi cu zi, mai ales în cele care vin din zona de training sau consultanță strategică, pe de o parte pentru sunt domenii care mă pasionează, dar și pentru că există clienți cu care lucrez deja de foarte mulți ani și cred că am devenit parte din realitatea lor de zi cu zi.
Evident, a găsi balansul corect între aceste două laturi ale activității mele este destul de dificil și e una din provocările mele principale. Uneori cred că-mi iese bine, alteori simt că alunec prea mult în una din ele și o neglijez pe cealaltă… E încă un drum pe care-l învăț în fiecare zi.
Ce găsești motivant în munca ta de fiecare zi?
Sunt multe lucruri care mă motivează în ceea ce fac.
În primul rând diversitatea, faptul că ne ocupăm de activități destul de diferite, chiar dacă sunt complementare, iar asta nu-ți dă nici o șansă să te plictisești sau să te plafonezi.
În al doilea sunt rând oportunitățile de învățare. Activăm într-un mixt de domenii în care pentru a fi performant și a ține pasul cu dinamica activității clienților noștri trebuie ca efectiv în fiecare zi să înveți ceva nou. Iar asta e pentru mine un motivator esențial.
Apoi e faptul că jobul pe care-l fac chiar simt că are un impact pozitiv asupra celor cu care lucrez, indiferent că vorbim de companiile sau de oamenii pe care-i ajutăm să se dezvolte. Iar a avea un job cu sens, în care simți că poți contribui la dezvoltarea altora și genera plus-valoare, chiar e un lucru care te poate ține în priză permanent.
La asta se adaugă libertatea, faptul că pot experimenta, că pot explora mereu teritorii noi.
Și nu în ultimul rând, un motivator toarte important pentru mine sunt oamenii cu care lucrez. Avem o echipă frumoasă de colegi și parteneri cu care lucrez în fiecare zi, de la care am mereu ceva de învățat și care reprezintă pentru mine ce-a de-a doua familie a mea. Așa că, punându-le cap la cap, chiar cred că ar fi imposibil să-mi imaginez cu job mai motivant decât jobul meu de la Ascent.
Care sunt principiile după care te ghidezi în viață?
Cred despre mine că sunt un om corect, care tolerează foarte greu incorectitudinea sau nedreptatea. Din cauza asta prefer mereu să aleg drumul mai greu, dacă alternativa la el o scurtătură care implică o șmecherie. Așa că unul din lucrurile la care țin foarte mult, indiferent că vorbim despre colegii din echipă, partenerii sau clienții noștri, e ca ei să împărtășească această valoare.
Asta se leagă cu un alt lucru esențial pentru mine, încrederea. O ofer celor din jur și o aștept în aceeași măsură. Așa că toate parteneriatele pe care le-am construit, toate relațiile din care fac parte trebuie să fie bazate pe încredere. La Ascent am construit un mediu în care avem foarte mare încredere unii în alții, ceea ce generează foarte multă libertate și autonomie. Evident, ea vine la pachet cu un grad mare de responsabilitate. Uneori, de-a lungul anilor, am avut și de pierdut din faptul că am acordat necondiționat încredere unor oameni care ne-au demonstrat mai apoi că nu o meritau. Dar per ansamblu continui să cred că am avut din asta mai mult de câștigat decât de pierdut, și e unul din lucrurile care vor continua să mă ghideze în viață. Și care va rămâne parte și din cultura de companie de la Ascent.
Și nu în ultimul rând, un alt principiu după care m-am ghidat întotdeauna în viață a fost de a mă înconjura de oameni inteligenți, care știu mai multe lucruri decât mine, de la care să am ce învăța. Cred că relațiile din care facem parte definesc mare parte din ceea ce suntem, indiferent că ne referim la cele din cercul nostru profesional sau personal. Așa că, dacă vreau să înțeleg un lucru, de regulă încerc să aflu cine sunt cei mai buni din domeniul respectiv și să mă informez direct de la ei. Am mare încredere în știință, am încredere în cei care depun un efort real pentru a învăța și aprofunda lucrurile în profesiile lor, și încerc să rămân mereu conectată la tot ce e nou. Și nu mă refer doar la domeniul meu de activitate. De exemplu, chiar dacă nu e legat direct de ce ce facem noi la Ascent și de profesia mea, mă pasionează inteligența artificială și citesc destul de mult despre asta, mă fascinează spațiul, și încerc să fiu mereu conectată cu cercetări care se fac în domeniul ăsta, și mă pasionează mult (încă din copilărie) domeniul analizei de date, așa că încerc să învăț constant lucruri noi despre big data analytics .
Cum vezi viitorul companiei pe care o conduci?
Ascent Group a trecut prin multe transformări în acești 16 ani de când suntem în piață și cred că ăsta e deja un bun predictor pentru comportamentul nostru viitor.
Vom rămâne curioși și alerți la toate schimbările din piață și vom continua să ne reinventăm, să aducem în regiune concepte și metode noi, care să-i ajute pe clienții noștri să facă mai ușor față provocărilor inerente unui mediu de business foarte volatil și în continuă schimbare.
Avem în grup una din primele companii de contabilitate care au implementat inteligența artificială în România, una din companiile lider în programe de training în zona de inovație, și explorăm în continuare câteva domenii noi, pe care eu le consider de avangardă.
Așa că eu văd Ascent Group în viitor ca pe o companie lider în domeniul serviciilor de consultanță integrate, care își va continua extinderea regională, o văd ca pe o companie foarte curajoasă (vizăm inclusiv să facem câteva achiziții de companii în anii următori și să continuăm să dezvoltăm parteneriate strategice), dar mai ales ca pe o companie care sper ca în viitor să seteze permanent un standard în ce privește două repere importante: calitatea serviciilor și mediul intern de lucru.
Cred că avem foarte multe oportunități în față și cred că suntem pregătiți pentru ele. Avem o echipă foarte bună și am învățat foarte multe din anii de activitate de până acum și din cele 2 crize peste care am trecut cu succes. Așa că eu sunt foarte optimistă cu privire la viitor.
Distribuie pe social media