Așa-numitul Catalog al firmelor, în care acum se înscriu opțional doar societățile, ar urma să devină obligatoriu atât pentru companii, cât și pentru PFA-uri și întreprinderile individuale și familiale (II și IF), potrivit unui proiect inițiat recent la Senat. Aceste entități vor trebui să achite anual sume către Camera de Comerţ şi Industrie a României (CCIR). Totodată, societățile vor avea o obligație suplimentară – reprezentantul legal va trebui să obțină un certificat special de la autorități. Ambele obligații vor trebui bifate pentru ca firmele să mai poată depune situații financiare anuale.
Proiectul de lege înregistrat recent propune transformarea înscrierii opționale în Catalogul firmelor într-o obligație care să vizeze nu doar societățile, ci și PFA-urile, II-urile și IF-urile.
Catalogul firmelor va fi organizat și gestionat de CCIR și de camerele teritoriale de comerț, nu doar de acestea din urmă, ca acum, și va fi public. Înscrierea în catalog se va face, de către profesioniști, în 15 zile de la înființare, printr-o metodologie dată de CCIR, iar profesioniștii deja existenți vor avea 90 de zile pentru a se înscrie. Ulterior, orice modificare în Registrul Comerțului va trebui reflectată, la solicitarea profesioniștilor, și în Catalogul firmelor.
Contribuția va fi stabilită în funcție de dimensiunea afacerii:
- 100 euro/an pentru întreprinderile mari;
- 75 euro/an pentru întreprinderile mijlocii;
- 50 euro/an pentru întreprinderile mici;
- 20 euro/an pentru microîntreprinderi;
- 10 euro/an pentru PFA, II și IF.
Conform proiectului, acele sume ar urma să fie folosite integral „pentru finanțarea măsurilor de sprijin pentru stimularea, dezvoltarea și internaționalizarea afacerilor şi pentru realizarea de studii și analize relevante mediului de afaceri”. Iar inițiatorii detaliază că, „prin platforma propusă, CCIR și camerele județene vor sprijini atât statul român, prin identificarea în fiecare județ a acelor companii care nu apar în statisticile oficiale (implicit, care nu au bilanțuri depuse), cât şi mediul de afaceri, prin conectarea antreprenorilor la o bază de date, nelimitată, de oportunități și resurse, în mediul fizic și online, la nivel global.”
Dincolo de obligativitatea Catalogului firmelor, propunerea mai include o obligație pentru profesioniștii nou-înființați. Concret, în primul an de înființare și până la depunerea primelor situații financiare, firmele ar urma să fie obligate să-și certifice administrarea propriei activități printr-un certificat special obținut contra cost de reprezentantul legal (PFA, II și IF vor fi scutiți de această obligație).
Persoana desemnată să reprezinte firma mai trebuie să îndeplinească câteva condiții cumulative, printre care:
- să fie apt din punct de vedere psihologic, atestat prin certificat medical de specialitate;
- să fie absolvent al învăţământului obligatoriu;
- să nu fi fost condamnat pentru infracţiunile de gestiune frauduloasă, abuz de încredere, abuz de încredere prin fraudarea creditorilor, bancrută simplă, bancrută frauduloasă, deturnarea licitaţiilor publice, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare sau luare de mită, pentru infracţiunile prevăzute de Titlul VIII – Contravenţii şi infracţiuni din Legea nr. 31/1990 a societăţilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pentru alte infracţiuni de natură comercială sau fiscală, condiţie atestată prin certificate de cazier judiciar, respectiv, fiscal;
- să nu se fi pronunţat împotriva sa o hotărâre definitivă de atragere a răspunderii conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, cu cel puţin cinci ani înainte de data solicitării.
Distribuie pe social media