Articol publicat în revista Tonica
Ca şi angajat, una dintre dilemele cu care ne confruntăm e cea de a ne contrazice şeful. Există momente când angajatul realizează că anumite decizii, idei ale superiorului pot fi ineficiente pentru compania din care face parte. Unii dintre noi au idei care să contracareze deciziile nefaste ale şefului. Însă, de cele mai multe ori, ni se pare extrem de greu să susţinem contrarul în faţa managerului nostru. De ce? Probabil că în subconştientul sau chiar conştientul nostru ne-am creat un model negativ după care ne mulăm atunci când avem de-a face cu asemenea conjuncturi. Fie ne e teamă de o posibilă reacţie negativă, fie dorim să ne păstrăm buna relaţie cu acesta, fie considerăm că va ignora ideile noastre. Aici pot fi enumerate n motive pentru care evităm să ne contrazicem şeful.
Articol publicat în revista Tonica
Ca şi angajat, una dintre dilemele cu care ne confruntăm e cea de a ne contrazice şeful. Există momente când angajatul realizează că anumite decizii, idei ale superiorului pot fi ineficiente pentru compania din care face parte. Unii dintre noi au idei care să contracareze deciziile nefaste ale şefului. Însă, de cele mai multe ori, ni se pare extrem de greu să susţinem contrarul în faţa managerului nostru. De ce? Probabil că în subconştientul sau chiar conştientul nostru ne-am creat un model negativ după care ne mulăm atunci când avem de-a face cu asemenea conjuncturi. Fie ne e teamă de o posibilă reacţie negativă, fie dorim să ne păstrăm buna relaţie cu acesta, fie considerăm că va ignora ideile noastre. Aici pot fi enumerate n motive pentru care evităm să ne contrazicem şeful.
Unul dintre primii paşi de bază pe care trebuie să îi facem pentru a ne putea „contrazice” şeful fără a produce un scandal sau schimbarea opiniei acestuia despre noi este de a-l cunoaşte şi înţelege ca şi persoană. Mai întâi observă-l cum se comportă în situaţii diferite: cum e în condiţiile favorabile sau nefavorabile, cum reacţionează când lucrează sub stres pozitiv sau negativ. De la caz la caz vei observa că şeful tău are reacţii diferite. Ceea ce e şi firesc pentru că fiind oameni fiecare dintre noi acţionează în funcţie de personalitatea sa.
Poţi ajunge să îţi cunoşti şeful fie prin prisma mediului de lucru, fie şi în alte ocazii de genul: o ieşire în aer liber, o cină organizată de companie. Cu atât mai bine dacă firma susţine programe de instruire, pentru că astfel poţi avea ocazia de a-ţi aprecia şeful şi într-un mediu mai puţin oficial, cum ar fi cel din cadrul unui training
Aşadar, există mai multe tipologii de şefi. Am enumerat mai jos câteva dintre ele, printre care cu siguranţă vei găsi câteva care se potrivesc şi superiorului tău.
- Dacă ai de-a face cu un şef autoritar, o modalitate de a-l contrazice ar fi să îl abordezi direct, fără ocolişuri. Discuţia cu un superior autoritar trebuie să fie scurtă, concisă şi la obiect. Prezintă-ţi ideile într-o formă precisă, cu obiective clare şi care să denote iniţiativă din partea ta. Şefii cu un grad ridicat de autoritate sunt încântaţi dacă cei cu care colaborează dau dovadă de iniţiativă. În niciun caz nu fi agresiv şi nu folosi acelaşi ton ridicat pe care probabil că el îl va folosi la începutul conversaţiei.
- Dacă şeful tău e o persoană calmă, organizată, genul conservativ, în primul rând va trebui să fii foarte logic în prezentarea ideilor tale. Să dai dovadă de respect faţă de ierarhie: conservatorul are principii bine conturate şi pe care le respectă cu stricteţe în viaţa profesională. Când îl contrazici încearcă să fii cât mai liniştit şi să te conformezi procedurii din cadrul companiei tale. De asemenea, nu uita să acorzi o importanţă deosebită detaliilor. Şi dacă eşti o fire mai „vulcanică” nu-ţi pierde răbdarea. Conservatorii agreează prea puţin persoanele care se exteriorizează foarte repede.
- Când te contrazici cu un şef care demonstrează că are înclinaţie spre oameni şi este om de echipă, trebuie să fii sincer cu acesta. Să dai dovadă că eşti angajatul căruia îi pasă de echipa pe care acesta o coordonează. Dacă va simţi că eşti nesincer, probabil că te va ignora prin începerea unor prelegeri despre moralitate, corectitudine şi onoare. Încearcă să îl contrazici şi să-ţi prezinţi ideile într-o asemenea formă încât acest tip de şef să le vadă ca fiind un câştig pentru întreaga sa echipă.
- Dacă ai un şef care zâmbeşte şi glumeşte mai tot timpul, e politicos cu angajaţii şi empatic, atunci ai de-a face cu o persoană adaptivă. Fiind o persoană diplomată, acest superior preferă ca interlocutorii săi să fie diplomaţi; să înceapă discuţiile printr-o întâmplare hazlie, pentru a destinde atmosfera. Chiar dacă dă impresia că e uşor abordabil, nu te lasă prins în capcană. Îşi cunoaşte foarte bine scopurile şi îşi apreciază ideile. Încearcă să îl abordezi prin idei noi, inovative pentru companie. Fii sociabil şi atunci când îl contrazici adoptă o atitudine deschisă şi empatică. Şi nu în ultimul rând, fii dispus să participi la dezbateri îndelungate privind argumentele tale oponente.
În viaţa unei organizaţii există anumite etape când deciziile luate de superiori nu sunt tocmai potrivite pentru interesul companiei, respectiv a angajaţilor. Trebuie ca şeful tău, dar şi tu să fiţi conştienţi că aceste contradicţii nu sunt făcute din dorinţa de a demonstra care dintre voi e mai bun sau să arătaţi cu degetul vinovatul. De aceea este util să ştim când şi cum să ne contrazicem şeful pentru a evita situaţiile neplăcute pentru întreaga echipă.
Distribuie pe social media