deRamona Bosinceanu august 19, 2009

Cum ne construim o carieră?

Cum ne construim o carieră?

  • “Carieră” provine din cuvântul francez “carriere” şi înseamnă, conform Dicţionarului explicativ al limbii române: profesiune, ocupaţie, etapă, treaptă în ierarhia socială sau profesională
  • Cariera este definită ca fiind succesiunea evolutivă de activităţi şi poziţiilor ocupate într-o organizaţie, atitudinile, cunoştinţele şi competenţele dezvoltate de o persoană în decursul timpului

Momentul în care o persoană acceptă un post în cadrul unei organizaţii reprezintă începutul carierei sale în organizaţia respectivă. Această carieră poate dura o perioadă nedefinită de timp în funcţie de capacitatea individului şi oportunităţile care apar pentru respectiva persoană: dacă rămâne pe aceeaşi poziţie sau accede pe următoarele trepte ierarhice.

Citește articolul

Cum ne construim o carieră?

  • “Carieră” provine din cuvântul francez “carriere” şi înseamnă, conform Dicţionarului explicativ al limbii române: profesiune, ocupaţie, etapă, treaptă în ierarhia socială sau profesională
  • Cariera este definită ca fiind succesiunea evolutivă de activităţi şi poziţiilor ocupate într-o organizaţie, atitudinile, cunoştinţele şi competenţele dezvoltate de o persoană în decursul timpului

Momentul în care o persoană acceptă un post în cadrul unei organizaţii reprezintă începutul carierei sale în organizaţia respectivă. Această carieră poate dura o perioadă nedefinită de timp în funcţie de capacitatea individului şi oportunităţile care apar pentru respectiva persoană: dacă rămâne pe aceeaşi poziţie sau accede pe următoarele trepte ierarhice.

Cum ne construim o carieră?

  • “Carieră” provine din cuvântul francez “carriere” şi înseamnă, conform Dicţionarului explicativ al limbii române: profesiune, ocupaţie, etapă, treaptă în ierarhia socială sau profesională
  • Cariera este definită ca fiind succesiunea evolutivă de activităţi şi poziţiilor ocupate într-o organizaţie, atitudinile, cunoştinţele şi competenţele dezvoltate de o persoană în decursul timpului

Momentul în care o persoană acceptă un post în cadrul unei organizaţii reprezintă începutul carierei sale în organizaţia respectivă. Această carieră poate dura o perioadă nedefinită de timp în funcţie de capacitatea individului şi oportunităţile care apar pentru respectiva persoană: dacă rămâne pe aceeaşi poziţie sau accede pe următoarele trepte ierarhice.

Administrarea carierelor are drept scop asigurarea corespondenţei pe termen lung între nevoile de evoluţie în carierele angajaţilor şi posturile aferente şi parcursurile de carieră disponibile în cadrul organizaţiei. Presupunerea pe care se bazează această abordare este aceea că oamenii doresc să avanseze în cadrul organizaţiei. Aceştia au nevoie de o “hartă” a carierei pentru a avea cele mai mari şanse să obţină ce şi-au propus. „Harta” îi poate ajuta să navigheze cu uşurinţă când regulile pieţei de muncă se schimbă.

Paşi

Înainte să începem “construcţia” carierei, trebuie să urmăm anumiţi paşi şi anume:

  • Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial şi analizarea propriilor interese (ce anume ne captează interesul, ce activităţi ne plac, în ce mediu de lucru ne-am simţi cel mai bine), a valorilor (care sunt lucrurile cu adevărat importante pentru noi), a abilităţilor (ce putem face cel mai bine, care sunt punctele noastre tari şi slabe) şi a personalităţii (ce calităţi ne-ar ajuta în muncă).
  • Identificarea opţiunilor (explorarea carierei), când evaluăm care sunt alternativele care ne interesează sau ni se potrivesc. În acest punct, alcătuim o listă de opţiuni pe care intenţionăm să le aprofundăm.
  • Acumularea de date şi informaţii despre fiecare opţiune. Vom examina datele şi informaţiile pe care le avem deja şi vom identifica resursele şi informaţiile de care am mai avea nevoie.
  • Evaluarea opţiunilor este un alt pas important, când vom identifica avantajele şi dezavantajele fiecărei opţiuni, valorile şi nevoile pe care aceste opţiuni ni le satisfac. Mai mult, vom identifica riscurile şi posibilele consecinţe negative ale fiecărei opţiuni.
  • Selectarea unei opţiuni ne va indica cantitatea de informaţii adunate şi dacă acestea sunt suficiente pentru a putea lua o decizie.
  • Formularea unui plan de acţiune ne va ridica o serie de întrebări cum ar fi: care sunt paşii pe care trebuie să-i urmăm pentru realizarea deciziei; ce informaţii şi resurse trebuie să avem pentru fiecare pas; care sunt posibilele bariere şi cum le depăşim.

În final, vom observa că pe baza acestor paşi vom putea lua decizia corectă care ne va ajuta să urcăm cu succes pe scara profesională.

Etape

Principalele etape ale unei cariere profesionale pot fi structurate astfel:

  • Explorarea. Etapa care începe încă din copilărie, din momentul formulării primelor dorinţe cu privire la viitor şi se cristalizează ulterior, în adolescenţă, când tânărul încearcă să-şi identifice traseul profesional.
  • Perioada de încercare. Perioada în care angajatul experimentează diferite posturi şi locuri de muncă în căutarea celor în care îşi poate valorifica cel mai bine potenţialul.
  • Stabilizarea. Angajatul şi-a găsit locul de muncă dorit, încearcă să se integreze cât mai bine, să-şi întărească statutul profesional şi să promoveze.
  • Menţinerea. Etapa de maturitate deplină, în care angajatul are un rol bine stabilit, drepturi şi responsabilităţi clare, un statut recunoscut de cei din jur. Va trebui ca el să fie un model şi mentor pentru noii angajaţi.
  • Mijlocul carierei. Etapă adeseori confruntată cu un moment de criză determinat de problemele de vârstă, familiale, financiare (atingerea unui anumit confort financiar care poate determina renunţarea la carieră); reacţia individului poate fi atât de adaptare cât şi de schimbare prin demararea unei noi cariere.
  • Schimbarea postului. Valabilă pentru indivizii care caută permanent provocări noi, care sunt într-o permanentă competiţie cu ei înşişi şi care privesc orice schimbare ca pe un nou început.
  • Declinul. Această etapă corespunde ultimilor ani ai carierei în care rolul, interesul şi volumul de muncă al individului se diminuează, el pregătindu-se psihologic pentru pensionare.

Toţi sau aproape toţi vrem să avem o cariera de succes. Unul dintre cele mai importante aspecte pentru a avea o carieră de succes e cel de a dori cu adevărat acest lucru. Aşa cum spunea şi Henry Ward Beecher: “Pentru a deveni un om capabil şi de succes în orice profesie, trei lucruri sunt necesare: natura, studiul şi practica.”