Articol publicat în revista Tonica
În prezent, suntem asaltaţi de idei, sugestii, sfaturi diverse în ceea ce priveşte satisfacţia angajaţilor la locul de muncă. E un lucru pozitiv, deoarece presupune că lumea a început să se gândească la modalităţi noi de fidelizare a angajaţilor.
Ca angajaţi, dar şi ca angajatori, trăim într-o perioadă a schimbărilor dese. Dacă e să ne „ghidăm” după anumite statistici, se pare că angajaţii au tendinţa de a-şi schimba locul de muncă după o perioadă de 5 ani, 3 ani, 2 ani, chiar 1 an… Să nu uităm însă că aceste statistici sunt de regulă realizate în ţări care aparţin unor culturi diferite faţă de a noastră.
Articol publicat în revista Tonica
În prezent, suntem asaltaţi de idei, sugestii, sfaturi diverse în ceea ce priveşte satisfacţia angajaţilor la locul de muncă. E un lucru pozitiv, deoarece presupune că lumea a început să se gândească la modalităţi noi de fidelizare a angajaţilor.
Ca angajaţi, dar şi ca angajatori, trăim într-o perioadă a schimbărilor dese. Dacă e să ne „ghidăm” după anumite statistici, se pare că angajaţii au tendinţa de a-şi schimba locul de muncă după o perioadă de 5 ani, 3 ani, 2 ani, chiar 1 an… Să nu uităm însă că aceste statistici sunt de regulă realizate în ţări care aparţin unor culturi diferite faţă de a noastră.
Salariul nu e mereu factorul determinant
În România, unii angajaţi tind să schimbe extrem de des compania în care lucrează sau unii angajatori pe angajaţii cu care colaborează. Fiecare are motivaţii diverse: pe de o parte un salariu mai mare, promisiunea unei promovări, echipa cu care lucrează, iar de cealaltă parte pretenţiile aparent exagerate ale angajaţilor, căutarea continuă a angajatului model. Într-adevăr, partea financiară joacă un rol important în alegerea sau păstrarea unui loc de muncă, dar nu este întotdeauna factorul determinant. Există şi alţi factori care determină satisfacţia la locul de muncă. De regulă, aceşti factori fac parte din două categorii diverse: factori de motivare care au o componenta materială sau factori de motivare care ţin de structura jobului şi cultura companiei.
Maşină de firmă, team-building-uri, excursii în străinătate
În prima categorie, cea a factorilor de motivare care au o componenta materială, întâlnim în primul rând salariul, respectiv bonusurile salariale în funcţie de performanţă sau alte criterii profesionale. În ultimii ani, la acestea s-au adăugat multe alte avantaje, care completează pachetul salarial. Un exemplu, folosit cu preponderenţă de companii din motive fiscale, sunt bonurile de masă. Un alt factor, tot mai des folosit, în special la poziţiile medii sau de top sunt maşina, telefonul sau laptopul de firmă. Formarea personalului este la rândul ei un factor tot mai motivant pentru cei mai mulţi dintre angajaţi. Aşa că, un număr în creştere de companii aleg să-şi motiveze angajaţii prin investirea în programe de formare profesională, respectiv prin finanţarea de cursuri pentru angajaţi, de la simple traininguri de o zi sau două, până la programe complexe de MBA sau cursuri plătite în străinătate. Mirajul voiajului în occident continuă să existe pentru foarte mulţi români. Aşa că, unele companii aleg ca factor motivaţional premierea angajaţilor fideli sau performanţi prin plata unor excursii în străinătate, sau uneori prin simpla plată a unor delegaţii de serviciu. La capitolul cursuri se adaugă tot mai des team-building-urile anuale sau evenimentele organizate de firmă pentru angajaţi. Un factor motivaţional cu caracter sezonier îl reprezintă bonusurile sau cadourile oferite de companii angajaţilor cu ocazia Paştelor sau Crăciunului, respectiv premiile de vacanţă, în unele cazuri acestea având valori foarte motivante. Un ultim factor din această categorie, considerat până recent un factor destinat unor categorii exclusiviste de angajaţi, dar care devine treptat tot mai utilizat, sunt asigurările private de pensie sau asigurările private de sănătate. Aceşti factori motivaţionali au cunoscut o creştere galopantă în ultimele luni, mai cu seamă pe fondul relaxării fiscale aferente plăţii acestui gen de servicii.
Respect, apreciere, comunicare
Pentru cea de a doua categorie, cea a factorilor de motivare care ţin de structura job-ului şi cultura companiei, pe piaţa resurselor umane au apărut diferite instrumente de „măsurare” a satisfacţiei angajaţilor la locul de muncă. Astfel, sunt consideraţi factori de motivare ai angajaţilor gradul de autonomie faţă de job, puterea de a lua decizii, gradul de provocare pe care îl resimte persoana respectivă faţă de locul de muncă şi organizaţie, colectivul, valorile şi cultura companiei, respectul şi aprecierea de care se bucură angajaţii în cadrul companiei, comunicarea, sprijinul şi sentimentul de apartenenţă la o echipă. Nu în ultimul rând, în această categorie un factor important îl constituie nivelul de stres pozitiv sau negativ din cadrul unei organizaţii, respectiv existenţa sau inexistenţa conflictelor în cadrul companiei.
Distribuie pe social media