Anul 2008 a adus multiple schimbări atât în ceea ce priveşte cuantumul taxelor şi contribuţiilor aferente salariilor, cât şi în ceea ce priveşte nivelul salariului minim pe economie şi relativ la anumite categorii profesionale.
Anul 2008 a adus multiple schimbări atât în ceea ce priveşte cuantumul taxelor şi contribuţiilor aferente salariilor, cât şi în ceea ce priveşte nivelul salariului minim pe economie şi relativ la anumite categorii profesionale.
Începând cu 1 ianuarie 2008 Bulgaria a introdus cota unică de impozitare de 10% şi pentru veniturile persoanelor fizice, înlocuind impozitul scalar în cote între 10–24% de până în prezent.
Impozitul pe profitul societăţilor comerciale rămâne în continuare 10%, ca şi în 2007, situându-se, alături de Cipru, între ţările cu cea mai redusă taxare din Uniunea Europeană.
Taxa pe valoarea adăugată în Bulgaria va rămâne neschimbată şi în 2008, adică la o cotă de 20%.
Exact cât de atractivă este România pentru noii veniţi din variatele industrii se poate deduce din valoarea investiţiilor străine în anii premergători şi posteriori intrării noastre în UE, cât şi din ritmul şi dinamica afacerilor de pe teritoriul său la nivelul ultimilor ani.
Şi totuşi… cât de atractivă este Romania pentru un nou venit pe piaţă? Se poate spune că dincolo de condiţiile legislative, cadrul politic, mersul reformelor, nivelul corupţiei şi alte condiţii căutate de investitori, ceea ce rezumă şi concretizează relaţia cu investitorul este onorarea unui contract psihologic…
Dacă nu, dă-mi voie să-ţi povestesc câte ceva din jurnalul ultimei mele aventuri în ţara lui nu se poate. Am să încep povestea de la intrarea în ţară.
După o lungă dar plăcută călătorie am ajuns la hotarele ţării. Trec de controlul actelor de identitate şi întreb ofiţerul poliţiei de frontieră: De unde pot cumpăra o vignetă de călătorie? Poliţistul îmi aruncă grăbit paşaportul şi îmi răspunde: De aici nu se poate! şi îmi face semn să pornesc mai departe.
Anul 2008 a adus noi schimbări în domeniul taxelor şi impozitelor. Ultimele noutăţi din Codul Fiscal se referă la taxa pe valoarea adăugată (TVA), impozitul pe venit şi accize.
TVA: A fost eliminată procedura de taxare inversă pentru tranzacţiile cu imobile efectuate între persoane juridice plătitoare de TVA.
Totodată, nu vor mai fi scutite de plata TVA următoarele servicii: furnizarea de informaţii şi întocmirea rapoartelor pentru asiguraţi, serviciile de marketing şi administrative aferente serviciilor de asigurare-reasigurare, respectiv organizarea şi managementul sistemului informatic al societăţilor de asigurări.
Impozitul pe venit: Plafonul privind venitul neimpozabil din pensii se va majora de la 900 la 1.000 de lei.
Aderarea României la UE în 2007 a determinat apariţia unor noi provocări pentru operatorii din domeniul transportului rutier de marfă. Dacă problema autorizaţiilor nu mai există astăzi, au apărut în schimb probleme legate de managementul companiilor de transport. Acestea trebuie sa găsească rapid soluţii pentru păstrarea forţei de muncă şi pentru eficientizarea activităţii, în special prin sporirea serviciilor oferite.
Apariţia pe piaţa din Romania a unor transportatori cu tradiţie din tarile învecinate, care practic transfera astăzi în Romania autocamioane pentru a putea lucra cu şoferi români plătiţi la standarde naţionale, creează deja numeroase disfuncţionalităţi pe piaţa forţei de munca din acest domeniu.
Totodată, lipsa oricăror condiţii minime pentru înscrierea în Registru Operatorilor de Transport, a determinat creşterea numărul de operatori foarte mici, cu unul – două camioane.
În trepidaţia cotidiană din viaţa firmelor fie ele mari, mijlocii sau mici a început să se creioneze, chiar implementeze ideea de coaching. Se mediatizează mult pe această temă, se găsesc diferite articole, emisiuni, cărţi care dezbat această temă. Într-adevăr, „dincolo” se practică de ani buni şi are rezultate pozitive. Însă reticenţa umană ne face să ne întrebăm: de ce coaching?
De fapt această aşa-zisă reticenţă ascunde doza ei de pragmatism: de ce să alegem să investim sume enorme de bani în angajaţii noştri? Chiar merită acest efort financiar?
Ascent Group a demarat recent o colaborare cu prestigioasa revistă Tonica (www.tonica.ro). Începând cu următoarele numere ale revistei, consultanţii departamentului de resurse umane al Ascent Group vor publica opinii pe teme legate de carieră, tehnici de prezentare şi comunicare, managementul timpului şi managementul relaţiilor la locul de muncă, motivarea angajaţilor.
Colaborarea cu revista Tonica este o confirmare a calităţii opiniilor consultanţilor Ascent Group şi sperăm ca articolele noastre să fie apreciate de cititorii revistei.
Conform unui ordin recent al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, specialiştii in tehnologia informaţiei (IT) nu vor mai plăti contribuţia personală la asigurările de sănătate, pentru ei urmând sa plătească doar angajatorul. Ei vor beneficia însă în continuare de servicii medicale gratuite, în baza unei adeverinţe de la angajator.
Această prevedere face parte dintr-o serie de facilităţi fiscale pentru dezvoltarea industriei IT.
Acelaşi act normativ mai prevede că adeverinţele din care rezultă calitatea de asigurat, pentru toţi angajaţii se vor ridica în viitor de la Casa de Asigurări si nu de la angajator, cum se întâmpla pana acum.
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a decis ca impozitele, contribuţiile şi alte sume datorate de către contribuabili bugetului general consolidat să se plătească începând cu 1 ianuarie 2008, într-un cont unic.
Contribuabilii vor utiliza două ordine de plată pentru Trezoreria Statului, unul pentru obligaţiile datorate bugetului de stat şi altul pentru celelalte obligaţii.
Sumele datorate la bugetul de stat se vor plăti în contul unic 20.47.01.01, iar obligaţiile fiscale datorate bugetelor asigurărilor sociale şi fondurilor speciale în contul unic 55.02.
Fiecare plată se va efectua distinct, pe fiecare impozit, contribuţie şi alte sume datorate bugetului general consolidat.
Banca Naţională a României (BNR) a luat recent decizia majorării dobânzii de politică monetară cu 0,5%, aceasta ajungând astfel la 8%. Conform analiştilor, decizia va avea efecte reduse pe termen scurt, inclusiv asupra leului, însă ar putea anunţa o nouă creştere cu 0,25% în februarie.
Majorarea dobânzii este mai puţin un factor hotărâtor în sensul aprecierii leului, ci mai ales un factor puternic împotriva deprecierii şi arată că BNR este decisă să ia măsuri pentru a-şi atinge ţinta de inflaţie.
Iată că a mai trecut un an, primul nostru an ca cetăţeni ai Uniunii Europene, şi ca la orice moment de bilanţ privim în urmă şi încercăm să înţelegem ce ne-a adus anul care a trecut, dar mai ales privim spre viitor şi încercăm să înţelegem ce schimbări ne va aduce anul care vine.
2007 a fost primul nostru an European, un an cu multe schimbări şi deopotrivă multe confuzii. Au fost demarate multe reforme, dar din păcate multe altele au fost încetinite.
Schimbările care vor apărea în 2008 în politicile salariale ale companiilor vor fi de natură să susţină politica de atracţie şi retenţie a angajaţilor şi să crească loialitatea acestora.
Toate acestea pe fondul expansiunii continue a companiilor, a deficitului crescut de personal şi a fluctuaţiei crescute (în 2007 fluctuaţia voluntară de personal a crescut de la 15,9% în 2006 până la 21%).
Se estimează că ajustarea salarială totală aferentă anului 2008 se va ridica la aproximativ 15%, în condiţiile evoluţiei nivelului inflaţiei din acest an.
Marjele de creştere pentru salariile pentru poziţii de top management vor fi cuprinse în 2008 între 10 si 15%, ale executivilor cu până la 11%, în timp ce salariile pentru poziţii necalificate vor creste cu 25%, ca urmare a creşterii valorii salariului minim pe economie.
Aderarea la Uniunea Europeană obligă statul român să investească în dezvoltarea infrastructurii de cale ferată prin crearea unor culoare de mare viteză care să unească Grecia de restul Europei.
Cele două coridoare europene care traversează România sunt coridorul IV, care face legătura între Germania şi Grecia, şi coridorul IX, între Finlanda şi Grecia, lungimea lor totală fiind de aproape 10.000 de km.
Reabilitarea celor peste 2.000 de km de cale ferată din România, care vor face parte din sistemul feroviar european, va necesita investiţii de cel puţin 10 mld. euro, scopul fiind atingerea unei viteze maxime de 140 de km/h în cazul trenurilor de călători şi respectarea standardelor de siguranţă ale UE.
Sindicatele, patronatele şi reprezentanţii Guvernului au decis, în urma întâlnirii de luni, la care au participat şi ministrul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse, Paul Păcuraru, şi cel al Economiei şi Finanţelor, Varujan Vosganian, că, de la 1 ianuarie 2008, în România va funcţiona un singur salariu minim pe economie.
Astfel, prin Hotărâre de Guvern, salariul minim unic pe economie, începând cu 1 ianuarie 2008, va fi stabilit la un cuantum de 500 lei. Începând cu 1 iulie 2008, salariul minim pe economie, unic la nivel naţional, va fi 540 lei, în condiţiile realizării principalilor indicatori pe care este construit bugetul de stat, respectiv, Produsul Intern Brut, inflaţia, precum şi în funcţie de nivelul productivităţii muncii.
Anul 2008 promite a fi unul plin de surprize si noutăţi în domeniul fiscal, cel puţin aşa ne promit ministerele economiei şi finanţelor care au gândit o adevărată revoluţie în economie. Startul a fost dat încă în 2007 când Guvernul a anulat toate datoriile fiscale ale companiilor până la data de 1 ianuarie 2007, astfel trecând la o nouă etapă, care, speră ei, va fi una mult mai productivă. Reforma poarta numele “Amnistia Fiscală“ şi are drept scop principal de a ajuta şi promova companiile care nu pot funcţiona normal din cauza restanţelor la bugetul de stat. Efectul scontat este dezvoltarea mediului de afaceri local, dar şi creşterea principalilor indicatori economici, prin asta creându-se premisele pentru atragerea investiţiilor locale şi străine.
Ascent Group a devenit partener al revistei Consulting Review, publicaţie care răspunde nevoilor de informare, documentare şi perfecţionare profesională în domeniul economic pe care le resimt toţi întreprinzătorii sau managerii de companii din România.
Începând cu luna decembrie, consultanţii Ascent Group vor răspunde întrebărilor adresate de cititorii revistei, respectiv vor oferi soluţii pe probleme de contabilitate, fiscalitate, legislaţie sau probleme de muncă.
Selecţionarea Ascent Group ca şi partener de către publicaţia Consulting Review este încă o confirmare a calităţii serviciilor pe care grupul nostru încearcă să le ofere clienţilor săi.
Institutul Naţional de Statistică a elaborat versiunea revizuită a nomenclatorului Clasificării Activităţilor din Economia Naţională, pentru armonizarea cu nomenclatorul european. Modificările vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2008.
Astfel, activităţile din economia naţională vor fi clasificate după o structură nouă, conform standardelor UE. Noul sistem de codificare va fi valabil în spaţiul UE, iar firmele româneşti vor putea să participe la orice licitaţie europeană. Benefic pentru firme este faptul ca ele vor avea acum mai multe opţiuni pentru a se încadra într-un domeniu economic sau altul.
Potrivit INS, în aceasta versiune a CAEN se vor găsi patru noi secţiuni, 26 de diviziuni, 48 de grupe şi 101 clase în plus faţă de versiunea actuală. Aceasta înseamnă că noua codificare este mult mai detaliată şi permite ca datele şi rapoartele statistice să aibă o acurateţe mult mai mare.
Formarea continuă a personalului este o nevoie tot mai acută pe care o resimte astăzi orice companie. Ea reprezintă atât o investiţie în oameni, dar şi un instrument util pentru a deveni mai eficienţi, pentru a rezolva mai uşor multitudinea de probleme cu care aceştia se confruntă în fiecare zi şi nu în ultimul rând un factor important de motivare a personalului.
Ascent Group este partenerul dumneavoastră în procesul de dezvoltare personală şi profesională a angajaţilor pentru că, înainte de toate, valoarea unei companii este dată de oamenii din spatele ei.
Ascent Group aduce o viziune modernă asupra procesului de învăţare, punând accentul pe beneficiile învăţării active, prin exerciţii şi modelare comportamentală. Programele de training au o abordare interactivă, sunt personalizate şi adresate cerinţelor unice, viziunii şi obiectivelor organizaţionale ale fiecărui client în parte.
Până să intru în profunzimile domeniului training din perspectiva de trainer, am fost mulţi ani la rând participant la traininguri. Norocul meu – şi al dumneavoastră acum, utilizator al serviciilor Ascent Group – este că primele mele impresii despre training au fost excepţionale, iar experienţele prin care am trecut şi care sunt la baza pregătirii mele de trainer au fost deosebite, spectaculoase, de tipul life-changing! Înţelegând eu la vremea respectivă ce lucru minunat este să fii trainer, cum poţi schimba vieţile oamenilor, relaţiile lor interpersonale dar şi cu sinele, cum îi poţi ajuta să devină mai mult, pentru ei şi mediul în care îşi trăiesc viaţa personală şi profesională, m-am orientat spre acest domeniu, conştientă fiind că voi avea de parcurs un drum lung şi anevoios.
Când vorbim despre posibilitatea investirii în Republica Moldova, apare o primă întrebare: Cât de complicat, sigur sau avantajos este să plasezi banii într-o ţară în proces de tranziţie economică?
La aceste întrebări a încercat să răspundă un studiu realizat de Banca Mondială şi International Finance Corporation care a analizat 178 de economii din lume, inclusiv economia Republicii Moldova, din prisma mediului de afaceri. Doing Business 2008 plasează Moldova pe locul 92 respectiv într-o poziţie favorizantă faţă de majoritatea ţărilor din Estul Europei, fiind urmată de Azerbaidjan (96), Belarus (110), Rusia (106) şi Ukraina (139).
Ascent Group intenţionează să îşi extindă reţeaua teritorială în anul 2008 prin deschiderea unor noi birouri. În planurile de extindere pentru anul viitor se numără deschiderea unui birou la Timişoara şi Braşov până in martie 2008, respectiv în plan extern vizăm în principal Serbia, Rusia şi Ucraina. Planurile de extindere ale grupului se bazează pe deschiderea de birouri fie în regim propriu, fie prin asocierea cu companii de consultanţă locale deja existente.
În prezent grupul Ascent are o reţea de 5 birouri: Bucureşti şi Arad în România, Chişinău în Republica Moldova, Sofia în Bulgaria şi Limassol în Cipru.
Recent, am participat la un curs de iniţiere în NLP (programare neurolingvistică). Pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu acest termen, vă pot da una dintre „definiţii”, care afirmă că NLP-ul: „este suma aplicată de cunoştinţe de psihologie, de cercetare a limbajului şi minţii, şi face posibilă predarea şi învăţarea comunicării de succes şi a gândirii şi acţiunii orientate spre obiective pentru dezvoltarea personalităţii”.
Vă mai pot spune că fost o experienţă inedită, care mi-a plăcut grozav şi mi-a demonstrat că nu mă cunosc atât de bine precum credeam. M-a determinat să-mi pun întrebări legate de propria-mi persoană şi să realizez că a mă cunoaşte pe mine însămi e un proces laborios, dar care merită tot sacrificiul.
Una din preocupările Ascent Group a fost de a-şi îmbunătăţi permanent calitatea serviciilor. În acest sens grupul nostru de consultanţă şi-a ales şi îşi alege cu grijă parteneri de top în toate domeniile în care activează.
Luna noiembrie marchează lansarea în România a unei companii de elită în domeniul serviciilor de resurse umane, în special executive search, printr-o asociere realizată între Jordan Sheppard şi Ascent Group.
Jordan Sheppard este o companie multinaţională în domeniul resurselor umane, care a ales să îşi lanseze operaţiunile în România printr-o asociere cu Ascent Group, parteneriat din care s-a născut Jordan Sheppard România.
Săptămâna trecută a avut loc la Chişinău cea de a 2-a ediţie a Business Forum Ascent Group. Moment important pentru noi. Moment important pentru multe din companiile care au participat şi care au încercat să îşi identifice parteneri de afaceri.
Cu plăcută surprindere am constatat însă că evenimentul a fost tratat cu deosebită seriozitate şi de oficialităţile din Republica Moldova.
Am văzut astfel un Ministru al Economiei şi Comerţului, Igor Dodon, extrem de profesionist şi care a avut răbdarea de a explica investitorilor străini modificările legislative ce vor influenţa mediul economic al Moldovei începând de anul viitor, un Vice-preşedinte al Parlamentului, Iurie Roşca, ce luptă de ani de zile pentru atragerea investitorilor străini şi pe Primarul Capitalei, Dorin Chirtoacă, un tânăr care se străduie să ofere garanţii investitorilor străini.
Folosim cookie-uri pe site-ul nostru web pentru a furniza vizitatorilor o experiență de navigare cât mai bună și servicii adaptate nevoilor și interesului fiecăruia. Dând clic pe „Accept”, sunteți de acord cu TOATE cookie-urile.
Acest site web folosește cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența în timp ce navigați prin site. Dintre aceste cookie-uri, cookie-urile clasificate ca fiind necesare sunt stocate în browserul dvs., deoarece sunt esențiale pentru funcționarea funcționalităților de bază ale site-ului web. De asemenea, folosim cookie-uri terțe care ne ajută să analizăm și să înțelegem modul în care utilizați acest site web. Aceste cookie-uri vor fi stocate în browser-ul dvs. numai cu acordul dumneavoastră. De asemenea, aveți opțiunea de a renunța la aceste cookie-uri. Dar renunțarea la unele dintre aceste cookie-uri poate avea un efect asupra experienței dvs. de navigare.
Cookie-urile necesare sunt absolut esențiale pentru ca site-ul web să funcționeze corect. Această categorie include doar cookie-uri care asigură funcționalități de bază și caracteristici de securitate ale site-ului. Aceste cookie-uri nu stochează nicio informație personală.
Cookie-urile neesețiale nu se încadrează în definiția cookie-urilor esențiale deoarece nu sunt strict necesare pentru funcționarea unui site sau a serviciilor oferite pe acesta, precum cookie-urile utilizate pentru analizarea comportamentului pe un site web (cookie-uri „analitice”) sau cookie-urile utilizate pentru afișarea de reclame.