Persoanele aflate în concediu medical, vor fi verificate la domiciliu

În 26 aprilie a fost publicată în Monitorul Oficial OUG nr. 36/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În baza acestei ordonanţe acordarea concediilor medicale se va face în condiţii mult mai exigente, persoanele care solicită concediu medical urmând a fi verificate la domiciliu.

Citește articolul

Persoanele aflate în concediu medical, vor fi verificate la domiciliu

aprilie 27, 2010Ramona Bosinceanu

În 26 aprilie a fost publicată în Monitorul Oficial OUG nr. 36/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate

În baza acestei ordonanţe acordarea concediilor medicale se va face în condiţii mult mai exigente, persoanele care solicită concediu medical urmând a fi verificate la domiciliu.

CITEȘTE MAI MULT

Modificări aduse Codului Muncii în 2010

aprilie 22, 2010Ramona Bosinceanu

Legea 49 din 19 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial cu numărul 195 din data de 29 martie 2010, aduce noi modificări Codului Muncii.

Astfel, Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1. La articolul 56, partea introductivă şi litera d) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„Art. 56 Contractul individual de muncă existent încetează de drept:

d) la data îndeplinirii cumulative a condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare;”

2. La articolul 56 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:

CITEȘTE MAI MULT

Din aprilie 2010 – modificări la declaraţia 100

aprilie 19, 2010Rainfall

ANAF a renunţat, în cazul impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă la gruparea obligaţiilor de plată în declaraţii distincte, în funcţie de destinaţia plăţii, astfel încât toate acestea vor fi declarate prin intermediul formularului 100. Singura excepţie o reprezintă taxa pe valoare adaugată, pentru care se va pastra în continuare un formular distinct.

Măsura a fost luată prin Ordinul nr. 1709/2010, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 231 din 13 aprilie 2010.

Astfel, prin OPANAF nr. 1709/2010, au fost aduse modificări şi completări Ordinului Preşedintelui Agenţiei Nationale de Administrare Fiscală nr. 101/2008 prin:

CITEȘTE MAI MULT

Noul impozit forfetar. Cine îl plăteşte?

aprilie 16, 2010Renata Ban

La finele anului trecut se declara că prima sarcină a actualului Ministru de Finanţe a fost să regândească impozitul minim aplicat firmelor prin reorientarea şi restrângerea acestuia spre acele domenii unde evaziunea fiscală nu poate fi altfel combătută, cum ar fi industria hotelieră şi restaurantele. Astfel a apărut acest nou proiect de lucru al Guvernului prin care acesta şi-a mutat „biciul” dintr-o parte în alta.

Cui se aplică?

Acest impozit se aplică unei liste ce cuprinde 28 de tipuri de servicii, printre acestea găsindu-se: transportul cu taxiuri, spălătoriile auto, interpretarea artistică, vulcanizările, transporturile urbane, suburbane şi metropolitane de călători, alte transporturi terestre de călători, activităţi de întreţinere peisagistică, spectacole, activităţi de creare artistică, activităţi de gestionare a sălilor de spectacole şi alte activităţi de servicii.

CITEȘTE MAI MULT

Societăţile nou înfiinţate nu plătesc impozit minim în 2010

aprilie 14, 2010Rainfall

Conform Normelor de aplicare ale Codului Fiscal, contribuabilii înfiinţaţi în anul 2010 plătesc impozit pe profit dar nu plătesc impozitul minim.

Această prevedere este inclusă în pct.11^6 din normele de aplicare ale Codului Fiscal pentru art.18:

„11^6. Contribuabilii înfiinţaţi în cursul anului nu intră sub incidenţa prevederilor art. 18 alin. (2) pentru anul în care se înregistrează la oficiul registrului comerţului, însă aceştia sunt obligaţi la determinarea impozitului pe profit potrivit prevederilor titlului II „Impozitul pe profit” din Codul fiscal.”

CITEȘTE MAI MULT

Avem o Europă. Cum procedăm?

aprilie 13, 2010Adela Cristea

Uniunea Europeană s-a născut de la un vis. Cei care i-au pus bazele au fost oameni cu viziune şi idealuri înalte, ca Robert Schumman, Kondrad Adenauer, Jean Monet sau Alcide de Gasperi. Visul lor a fost dus mai departe de alţi vizionari: Edward Heath, Francois Mitterrand, Helmut Kohl sau Jacques Delors.

Europa pe care şi-o doreau era o Uniune a valorilor, un spaţiu puternic şi unit în diversitate.

Mai este Europa de astăzi cea la care ei au visat ?

Ştirile ultimelor zile ne relevă informaţii şocante. Grecia a admis public că a furnizat informaţii false Uniunii Europene. Bulgaria i-a urmat în seria dezvăluirilor, recunoscând că a furnizat informaţii false Uniunii cu privire la dimensiunea reală a deficitului său bugetar. Cu siguranţă în următoarele săptămâni sau luni şi alte state se vor adăuga pe această listă.

CITEȘTE MAI MULT

Achitarea TVA după încasarea facturilor

aprilie 12, 2010Rainfall

Senatul României a aprobat în luna martie 2010, proiectul de lege prin care contribuabilii persoane juridice plătitori de TVA să aibă posibilitatea de a achita TVA-ul rezultat ca urmare a emiterii facturii către clienţi în termen de 30 de zile de la data încasării facturii şi nu până la data de 25 a lunii urmatoare celei în care s-a emis factura.

Această modificare contravine Directivei Europene 112/2006, care precizează ca regulă generală că obligaţia de plată ia naştere la data livrării bunurilor, la data prestării serviciilor şi la data încasării de avansuri înainte de livrare sau prestare.

Totuşi, prin derogare de la regula generală privind faptul generator şi exigibilitatea TVA, la art. 66 din Directiva Europeană 112, se precizează că statele membre pot să prevadă ca TVA să devină exigibilă pentru anumite operaţiuni sau anumite categorii de persoane impozabile, cel tarziu la data încasării plaţii.

CITEȘTE MAI MULT

Antreprenor versus manager

aprilie 8, 2010Adela Cristea

articol publicat in revista Consulting Review

Unul din cele mai noi concepte în business îl reprezintă cel de „Corporate entrepreneurship”, adică o transpunere a practicilor antreprenoriale în cadrul managementului marilor corporaţii.

Ce vrea să însemne asta? Să înţelegem că modelul de management corporatist, atât de mult elogiat în ultimii 20 de ani nu este cu adevărat cheia succesului ? Sau că toate MBA-urile, cursurile de management, leadership, strategic planning etc… la care participă managerii de corporaţii nu deţin cheia succesului şi nu oferă toate răspunsurile la provocările cărora trebuie să la facă faţă aceşti manageri?

CITEȘTE MAI MULT

Rata şomajului în creştere în regiune

aprilie 8, 2010Rainfall

În actualul context european, evoluţia ratei şomajului are o importanţă deosebită atât pentru investiţiile majore cât şi pentru intreprinderile mici şi mijlocii. Previziunile sunt cât se poate de sumbre: ”Cred că nu am văzut încă vârful pentru rata şomajului, acesta va fi atins undeva în 2010, în trimestrul I sau II. Nu cred că vom ajunge la o rata de 10% dar este o părere proprie”, declara economistul Băncii Mondiale, Cătălin Pauna.

Iată-ne ajunşi în trimestrul II al anului 2010 şi cu o perspectivă asupra trimestrului I al acestui an putem spune că previziunile nu sunt departe de a fi îndeplinite. Dacă în România rata şomajului pentru ultimul trimestru al anului 2009 a fost de 7,5%, în trimestrul I al anului 2010 a ajuns la 8,3% faţă de 5,6% în aceeaşi perioadă a anului trecut.

CITEȘTE MAI MULT

Amânarea plăţilor anticipate pentru impozitul pe profit

aprilie 8, 2010Rainfall

În conformitate cu prevederile art.34 alin.1 litera b) din Codul Fiscal modificat prin OUG 106 din 4 Octombrie 2007 au fost stabilite plăţi anticipate pentru impozitul pe profit începând cu anul 2010 şi pentru contribuabilii care nu se regăsesc la art.34 alin.1 litera a), deci alţi contribuabili decât societăţile comerciale bancare, persoane juridice române, şi sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine.

Aceste plăţi anticipate ar fi trebuit să fie efectuate începând cu trimestrul I al anului 2010, iar primul termen de plata ar fi trebuit să fie până la data de 25.04.2010.

Totuşi în ultimul moment, conform OUG 22 din 24 Martie 2010 prin modificarea art. 34 alin. 1 litera b) au fost amânate plăţile anticipate pentru impozitul pe profit, pentru contribuabilii prevăzuţi la acest articol, aceştia urmând să efectueze aceste plăţi anticipate pentru impozitul pe profit începand cu anul 2012.

CITEȘTE MAI MULT

Povestea Algeco: cum să creşti o companie în plină criză?

martie 23, 2010Ramona Bosinceanu

Criza a lovit din plin România, iar sectorul construcţiilor a fost de departe unul din cele mai afectate. Cu toate astea, există o companie din domeniu care nu doar a supravieţuit crizei, ci a avut creşteri semnificative în 2009. E vorba despre Algeco.

În ce a constat succesul Algeco în România? O creştere a cifrei de afaceri cu 35% în 2009 faţă de 2008 şi o dublare a profitului operational.

Ne întrebăm cum a fost posibil, mai cu seamă într-un an în care majoritatea companiilor din acest domeniu au înregistrat scăderi dramatice?

Să aflăm aşadar povestea Algeco

CITEȘTE MAI MULT

De ce e util stagiul de practică?

martie 22, 2010Ramona Bosinceanu

articol publicat în revista Tonica

În ziua de azi, tot mai mulți tineri se angajează încă din studenție. Acest fapt se datorează confruntării cu probleme financiare sau doresc să obțină venituri suplimentare. Voluntariatele și programele de practică oferite de firme și organizații neguvernamentale reprezintă o metodă foarte eficientă de a câștiga experiență și de a îmbunătăți curriculum vitae personal.

Stagiul de practică este echivalent cu „voluntariat” sau „internship”. Aceasta înseamnă că voluntarul petrece câteva luni într-o firmă sau o organizație și muncește la fel de serios ca și un angajat. De cele mai multe ori nu este plătit pentru acel job. Uneori, se asigură și un venit, dar acest lucru e în funcție de politicile companiei respective referitoare la voluntariat.

CITEȘTE MAI MULT

Ascent Group, partener în proiectul „Arad, dragostea mea!”

martie 16, 2010Adela Cristea

Ascent Group a devenit partener al ONG-ului Mişcarea Arădeană în proiectul „Arad, dragostea mea!

Arad, dragostea mea!” este un proiect educaţional care are ca scop sensibilizarea copiilor din şcolile arădene cu privire la valorile şi frumuseţea Aradului.

Pentru că gândim pe termen lung, ne alăturăm Mişcării Arădene în dorinţa ca viitoarele generaţii de arădeni să gândească diferit şi să iubească Aradul cu aceeaşi pasiune cu care îl iubeau cei care au clădit cu adevărat durabil pentru oraş, şi vrem să oferim copiilor şansa de a cunoaşte Aradul dintr-o altă perspectivă, să le oferim informaţii despre valorile şi spiritul său.

CITEȘTE MAI MULT

Firmele care angajează şomeri, scutite de la plata CAS timp de şase luni

martie 1, 2010Ramona Bosinceanu

Firmele care în cursul anului 2010 încadrează în muncă şomeri pe locuri de muncă nou create, pentru o perioadă de cel puţin un an, beneficiază de scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale aferente şomerilor încadraţi pentru o perioadă de şase luni, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă adoptate în 23.02.2010, de către Guvernul României.

Ordonanţa de urgenţă privind reglementarea unor măsuri în vederea stimulării creării de noi locuri de muncă şi diminuării şomajului prevede acordarea acestei facilităţi numai celor care angajează persoane provenind din rândul şomerilor înregistraţi la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă de minimum 3 luni premergătoare deciziei de angajare, indiferent de tipul contractului.

O altă condiţie impusă prevede că, între angajatori şi angajaţii din rândul şomerilor nu trebuie să existe raporturi de muncă, în ultimele 12 luni dinaintea angajării.

CITEȘTE MAI MULT

Şomajul tehnic revine – 90 zile scutire la plata contribuţiilor la asigurările sociale

februarie 5, 2010Ramona Bosinceanu

Guvernul a decis, să acorde, începând cu 1 februarie 2010, o nouă perioadă de trei luni de şomaj tehnic în care nu se va impune plata CAS pentru angajaţi.

Ordonanţa, stabileşte că Guvernul va acorda această facilitate, dar va obliga angajatorii să ateste situaţia dificilă în care se afla prin declaraţii pe propria răspundere, iar firmele vor fi controlate periodic de ANAF.

Noua perioadă de şomaj tehnic va fi aplicată începând cu luna februarie 2010, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2010, pe perioada suspendării contractului individual de muncă angajaţii si angajatorii (pentru respectivii salariaţi) fiind scutiţi de la plata contribuţiilor de asigurari sociale, pentru maximum 90 zile.

CITEȘTE MAI MULT

Bulgaria sau România? Ce alegem şi de ce?

februarie 5, 2010Rainfall

Până mai acum câţiva ani, România încă se mai bucura din plin de turiştii veniţi în concediu la Mamaia, Eforie, 1 Mai şi îi întâmpina, în spiritul ospitalităţii specifice cu preţuri mult umflate, servicii de cea mai joasă calitate şi zâmbete forţate. Ne plăcea sau trebuia să ne placă, pentru că nu aveam de ales.

În prezent, situaţia e diferită. Vecinii noştri bulgari au vazut că avem o problemă şi au găsit o soluţie foarte potrivită nevoilor noastre: au învăţat limba română sau şi-au angajat bulgari vorbitori de limbă română, au zâmbit frumos la investitorii străini pentru ca acum, majoritatea turiştilor români dar nu numai, să-şi schimbe itinerariul de vacanţă către Bulgaria. Cine nu a auzit de Nisipurile de Aur, Albena sau Balcik? 1-0 pentru Bulgaria.

CITEȘTE MAI MULT

Situațiile financiare anuale pentru 2009 se depun numai la Registrul Comerțului

februarie 5, 2010Mirela Rosu

În 28 ianuarie 2006 a fost publicată Legea 441/2006, care modifică Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale și introduce o nouă măsură cu privire la depunerea situațiilor financiare anuale. Deși inițial, măsura trebuia să fie aplicată de la 1 ianuarie 2007, aplicarea ei a fost amânată până la 1 ianuarie 2010. Astfel începând din 2010 situațiile financiare anuale și anexele aferente vor fi depuse numai la Oficiul Registrului Comerțului.

Potrivit înștiințării existente pe site-ul Registrului Comerțului:”Situațiile financiare anuale pentru anul 2009 se depun numai la oficiile județene ale registrului comerțului respectiv oficiul registrului comerțului al Municipiului București.”

CITEȘTE MAI MULT

Concedierea – singura alternativă la reducerea cheltuielilor cu personalul?

februarie 5, 2010Rainfall

Reducerea personalului atât în mediul privat cât şi în sistemul bugetar este unul dintre subiectele cele mai des întâlnite şi auzite în presă în ultimul an.

Marea majoritate a anului 2009 pentru cei mai mulţi dintre noi a însemnat teamă în ceea ce priveşte acest aspect. Se pare chiar că, din păcate, noile reglementări apărute în România în ultimul an, au creat mai mult sau mai puţin premise în direcţia reducerii personalului.

Ajungem însă să ne întrebăm dacă este chiar concedierea singura alternativă la reducerea cheltuielilor cu personalul?
Răspunsul este departe de a fi unul simplu, de genul da sau nu. Sunt implicaţi în această decizie factori cum ar fi:

CITEȘTE MAI MULT

Plăţi anticipate pentru impozitul pe profit în anul 2010

februarie 4, 2010Rainfall

Se apropie cu paşi repezi termenul de plată al impozitului pe profit aferent primului trimestru al anului 2010 şi încă nu sunt clare toate aspectele legislative.

Ca o noutate pentru anul 2010 în ceea ce priveşte impozitul pe profit o reprezintă plăţile anticipate de impozit pe profit, plăţi care pentru societăţile comerciale sunt prevăzute de art. 34 alin 1) litera b) din Codul Fiscal.

În conformitate cu art. 34 din Codul Fiscal la plata impozitului pe profit se prevede că:

„1. Plata impozitului se face astfel:

CITEȘTE MAI MULT

Ascent Group lanseaza programele de training pentru 2010

februarie 4, 2010Rainfall

Este criză: de oameni pregătiţi, de oameni resursă, de oameni talentaţi.

Şi este criză de oameni care să identifice, să dezvolte şi să păstreze oamenii resursa în companii.

Ascent Group este partenerul dumneavoastră în procesul de dezvoltare personală şi profesională a angajaţilor pentru că, formarea continuă a personalului este o nevoie pe care, mai ales astăzi, o resimte orice companie.

Ascent Group aduce o viziune modernă asupra procesului de învăţare, punând accentul pe beneficiile învăţării active, prin exerciţii şi modelare comportamentală. Programele de training au o abordare interactivă, sunt personalizate şi adresate cerinţelor unice, viziunii şi obiectivelor organizaţionale ale fiecărui client în parte.

CITEȘTE MAI MULT

România poate oferi ajutoare de stat în criză

februarie 3, 2010Rainfall

La finele anului trecut, Comisia Europeană a autorizat un program propus de România care este valabil până la 31 decembrie 2010 şi ar urma să sprijine firmele care au probleme financiare, ca urmare a inăspririi condiţiilor de creditare din cauza crizei economice.

Ajutorul de stat poate fi acordat de către autorităţile române doar companiilor care nu se aflau în dificultate la 1 iulie 2008 sub forma de sume nerambursabile, imprumuturi în condiţii preferenţiale, subvenţii de dobândă, garanţii sau eşalonarea creanţelor deţinute de stat fără perceperea de dobânzi.

CITEȘTE MAI MULT

Topul celor mai căutate traininguri pe timp de criză

februarie 3, 2010Rainfall

Trainingul a fost unul din domeniile puternic lovite de criză. Ştim cu toţii că piaţa trainingului a scăzut dramatic în ultimul an, datorita „îngheţării costurilor cu educaţia” în cele mai multe companii.

Cu toate astea, au existat inclusiv în aceasta perioada teme de training căutate, respectiv unele tematici au fost chiar mai solicitate, datorită faptului că răspund unor nevoi prezente.

Unul dintre cele mai căutate module de training pe perioada crizei, a fost cu siguranţa cel legat de antreprenoriat şi metode de utilizare a bazelor antreprenoriatului la locul de muncă, dedicat atât managerilor cât şi angajaţilor care îşi doresc să îşi dezvolte spiritul antreprenorial în cadrul probriului job. Diferenţa pe care o aduce acest nou modul pe piaţa românească este aceea de a încuraja angajaţii companiilor să clădească şi să crească o afacere şi nu doar să o gestioneze.

CITEȘTE MAI MULT

Impozitul minim sau impozitul forfetar în anul 2010. Evoluţie şi aşteptări

februarie 2, 2010Rainfall

În 2010, pe lângă aplicarea impozitului minim care nu are o logică economică, a fost modificat şi sistemul de impozitare al microîntreprinderilor de la un impozit pe venit prin aplicarea unei cote de 3% asupra veniturilor, la aplicarea un impozit pe profit cu o cota de 16 %, ceea ce impovărează şi mai mult aceste întreprinderi care au fost şi aşa afectate la rândul lor de criza economică globală.

Ar fi interesant să ştim câte din sutele de mii de întreprinderi închise sau cu activitatea suspendată in anul 2009 au fost microîntreprinderi care aveau minim un angajat, care primea un salariu pentru care societatea comercială plătea impozite şi taxe, bani care ajungeau la bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat şi care odată cu suspendarea activităţii sau lichidarea lor au fost obligate să renunţe la salariaţi.

CITEȘTE MAI MULT

Microîntreprinderile nu mai există începând cu 1 ianuarie 2010

ianuarie 28, 2010Rainfall

Conform informării publicate de Ministerului Finanţelor Publice în data de 27 ianuarie 2010, începând cu 1 ianuarie 2010, prevederile Titlului IV „Impozit pe veniturile microîntreprinderilor”, normele metodologice de aplicare corespunzătoare, precum şi alte prevederi incidente acestui sistem, nu mai produc efecte juridice.

În conformitate cu art. 107 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sistemul de impozitare pentru microîntreprinderi, a avut o aplicabilitate limitată în timp, respectiv pâna la data de 31 decembrie 2009, prin modul de reglementare a cotelor de impozitare numai pentru anii 2007-2009.

CITEȘTE MAI MULT