Din 25 mai intră în vigoare GDPR

Parlamentul European și Consiliul Europei au adoptat în data de 27 aprilie 2016 Regulamentul UE2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, cunoscut și ca Regulamentul General privind Protecția Datelor Personale (GDPR). Prevederile lui vor fi aplicabile în toate statele membre ale Uniunii Europene începând cu data de 25 mai 2018.

“Dacă analizăm magnitudinea la care schimbările din legislație vor afecta bunul mers al afacerilor din Europa putem spune că asistăm la o adevărată revoluție în domeniu”, susțin specialiștii.

Regulamentele europene, spre deosebire de directivele precedente cu care ne-am obișnuit deja, nu au nevoie de legi naționale care să transpună prevederile în legea fiecărui stat al Uniunii Europene și intră în vigoare fără nicio formalitate, în toate statele UE.

Citește articolul

Din 25 mai intră în vigoare GDPR

mai 21, 2018Vicentiu Bogdan

Parlamentul European și Consiliul Europei au adoptat în data de 27 aprilie 2016 Regulamentul UE2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, cunoscut și ca Regulamentul General privind Protecția Datelor Personale (GDPR). Prevederile lui vor fi aplicabile în toate statele membre ale Uniunii Europene începând cu data de 25 mai 2018.

“Dacă analizăm magnitudinea la care schimbările din legislație vor afecta bunul mers al afacerilor din Europa putem spune că asistăm la o adevărată revoluție în domeniu”, susțin specialiștii.

Regulamentele europene, spre deosebire de directivele precedente cu care ne-am obișnuit deja, nu au nevoie de legi naționale care să transpună prevederile în legea fiecărui stat al Uniunii Europene și intră în vigoare fără nicio formalitate, în toate statele UE.

CITEȘTE MAI MULT

Termenul de transmitere REVISAL în 2018

aprilie 4, 2018Diana Calb

Odată cu trecerea contribuțiilor de la angajator în sarcina salariatului, la începutul lui 2018, termenul de transmitere a modificărilor salariilor brute s-a prelungit până la data de 31.03.2018 urmând ca, începând cu data de 1 Aprilie a acestui an, termenul de transmitere a modificărilor privind salariul brut să revină la vechiul termen de 20 de zile lucrătoare cum era până în 6 August 2017.

CITEȘTE MAI MULT

Noi ajustări legislative cu iz primăvăratic

aprilie 4, 2018Renata Ban

În Monitorul Oficial publicat la data de 30 martie prin Ordonanță de Urgență – O.U.G. nr.25/2018, au apărut, cu aplicabilitate de la 01 Aprilie, câteva modificări fiscale interesante, printre care:

  • faptul că se introduce posibilitatea ca o societate cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro să fie din nou plătitoare de impozit pe profit dacă are cel puțin 2 angajați și 45.000 lei capital social:

    CITEȘTE MAI MULT

O nouă zi liberă din 2018!

martie 21, 2018Adina Almajanu

Perioada sărbătorilor pascale vine cu o veste bună pentru salariați – Vinerea Mare va fi zi liberă legală! Românii se vor putea bucura astfel în acest an de 4 zile de vacanţă, în perioada 6-9 aprilie 2018.

Marţi a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr.64/2018 pentru completarea alin. (1) al art. 139 din Legea nr. 53/2003 – Codul Muncii, care prevede adăugarea acestei noi zile de sărbătoare legală și nelucrătoare în lista celor deja existente în Codul Muncii.

În situaţia în care există angajaţi care aparţin altor culte religioase, altele decât cele creştine, aceştia au dreptul la 2 zile pentru fiecare dintre cele 3 sărbători religioase anuale declarate, conform Art. 139, alin. 2 din Codul Muncii.

CITEȘTE MAI MULT

Ce înseamnă Service Design și Design Thinking?

februarie 12, 2018Adela Cristea

Dacă ai auzit vreodată despre Service Design si Design Thinking dar nu știi exact ce sunt, acest articol este pentru tine

Ai intrat vreodată într-un magazin, hotel, restaurant și ți s-a părut că lucrurile nu-s chiar la locul lor, că nu găsești ce cauți în locul “în care ar trebui să fie”, că trece prea mult timp până să fii servit sau că angajații respectivi fac o serie de mișcări sau operațiuni inutile? Ai intrat vreodată pe un website și ți s-a părut foarte complicat să găsești ce căutai, ai parcurs drumuri inutile cu mouse-ul și ai făcut nenumărate click-uri până să dai de butonul de care chiar aveai nevoie?

Ai simțit vreodată că în interiorul organizației voastre cei care îți dau servicii interne (Legal, HR, purchasing, IT, etc) nu răspund întotdeauna suficient de prompt și eficient nevoilor tale? Dar că întreaga ta experiență în interiorul organizației e departe de jobul visat?

CITEȘTE MAI MULT

Anul Nou a adus un manager nou la biroul Ascent Group din Sibiu

februarie 4, 2018Adela Cristea

Începutul lui 2018 a adus o schimbare și în managementul biroului Ascent Group din Sibiu. Noul manager al biroului este Virgil Aldea, până în prezent senior consultant și trainer în cadrul grupului.

Absolvent al Facultățiii de Jurnalism și Comunicare din cadrul Universității “Lucian Blaga” din Sibiu și al unui Masterat în Resurse Umane, în cadrul Facultății de Știinte din Sibiu, Virgil Aldea s-a alăturat echipei Ascent Group în urmă cu 5 ani. 
Experiența sa profesională cuprinde peste 14 ani în domeniul resurselor umane, în țară și străinătate.

CITEȘTE MAI MULT

Ascent Group depășește pragul de 3 milioane de euro în 2017!

ianuarie 26, 2018Adela Cristea

2017 a reprezentat un an de creștere și totodată consolidare a business-ului pentru Ascent Group, fapt confirmat de rezultatele financiare raportate. Cu o creștere a cifrei de afaceri de 14.9%, grupul depășește propria prognoză de creștere, estimată la început de an la 10% și trece pentru prima dată în istoria sa pragul cifrei de afaceri anuale de 3 milioane de euro.

Nu doar cifra de afaceri a înregistrat o evoluție pozitivă, ci toți principalii indicatori ai grupului au înregistrat creșteri în 2017, respectiv toate tipurile de servicii prestate de companiile din cadrul grupului au avut o dinamică pozitivă.

CITEȘTE MAI MULT

Noi termene privind transmiterea modificărilor salariale către ITM

ianuarie 26, 2018Adina Almajanu

Anul 2018 aduce schimbări pe toate planurile, inclusiv în ceea ce priveşte Registrul General de Evidenţă a Salariaţilor şi transmiterea acestuia la ITM prin intermediul platformei Reges. Conform Hotărârii Guvernului nr. 905/2017, publicată în data de 19 decembrie 2017 în Monitorul Oficial nr. 1005, există reglementări în privinţa noilor termene de transmitere a modificărilor elementelor contractuale.

Astfel, în luna august 2017 s-a introdus o nouă regulă care prevedea ca schimbarea oricărei clauze contractuale să fie înregistrată şi transmisă către ITM cel târziu cu o zi înainte de data intrării în vigoare a acesteia, înlăturând astfel prevederile Codului Muncii care stipulau perioada de 20 de zile.

CITEȘTE MAI MULT

Modificarea plafonului pentru microîntreprinderi de la 1 ianuarie 2018 și alte noi reguli fiscale

noiembrie 19, 2017Elena Ciuma

Odată cu ultimele modificări de natură fiscală au aparut noutăți în ceea ce priveste regimul microîntreprinderilor. Acestea vizează plafonul până la care o firmă va datora impozit pe veniturile microîntreprinderilor, aplicarea regimului și de către firme din domenii exceptate acum și imposibilitatea companiilor cu un anumit capital social de a trece la plata impozitului pe profit. Modificările recente includ și măsuri cu privire la combaterea externalizarii profiturilor realizate de companiile multinaționale.

Potrivit OUG nr. 79/2017, publicată în 10 noiembrie, de la 1 ianuarie 2018 crește plafonul până la care o societate devine plătitoare de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, și anume, de la 500.000 euro (cât este în prezent) la 1.000.000 de euro.

CITEȘTE MAI MULT

Modificări legislative din 2018 cu privire la salarizare

noiembrie 13, 2017Diana Calb

Ordonanţa nr. 79/2017 privind modificarea Codului Fiscal aprobată de Guvern în data de 08.11.2017 a fost publicată în Monitorul Oficial din data de 10.11.2017.

Ordonanţa aduce noutăţi importante în ceea ce priveşte atât salariaţii, cât şi angajatorii.

Una dintre modificări, mult mediatizată de altfel, este trecerea contribuţiilor din sarcina angajatorului la salariat. Din numărul total de 9 contribuţii plătite de angajatori şi angajaţi, începând cu anul 2018 vor rămâne 3 contribuţii şi anume:

CITEȘTE MAI MULT

Majorarea plafonului pentru scutirea întreprinderilor mici de la plata TVA

octombrie 26, 2017Alina Isac

Începutul lui 2018 va aduce noutăți și în legătură cu pragul de la care o societate este obligată să devină plătitor de TVA.

Astfel, Consiliul Uniunii Europene a adoptat recent o Decizie prin care România poate acorda o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte echivalentul în monedă naţională a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderării.

În prezent se aplică scutirea de la plata TVA a persoanelor impozabile a căror cifră de afaceri nu depăşeşte 65.000 EUR, iar în lipsa acestei decizii/derogări de la 1 ianuarie 2018 România ar fi trebuit să revină la vechiul plafon de scutire, respectiv 35.000 EUR.

Decizia se va aplica de la 1 ianuarie 2018 până la 31 decembrie 2020, sau până la data intrării în vigoare a unei directive de modificare a dispoziţiilor articolelor 281-294 din Directiva 2006/112/CE, dacă această dată este anterioară.

CITEȘTE MAI MULT

Din august, CAS și CASS se plătesc la nivelul salariului minim și pentru angajații part-time!

iulie 21, 2017Virgil Aldea

În ședința de Guvern de joi, 20 iulie, a fost adoptat un act normativ prin care se implementează plata CAS şi CASS de către angajator la nivelul salariului minim pe economie și pentru contractele part-time.

Așadar, în baza acestei Ordonanțe, angajatorii vor fi obligați să achite contribuțiile sociale și de sănătate la nivelul salariului minim pe economie și în cazul contractelor cu timp parțial de lucru.

Măsura este luată chiar dacă salariul angajatului part-time, aferent numărului de ore lucrate, este mai mic decât salariul minim brut pe țară garantat în plată. Astfel, de exemplu, dacă angajatul part-time caștigă 600 de lei brut, angajatorul va fi obligat să plăteasca contribuția pentru pensii și sănătate la valoarea salariului minim de 1450 de lei brut.

CITEȘTE MAI MULT

În sfârșit scăpăm de ștampilă! Sancțiuni pentru angajații instituțiilor publice dacă o solicită după data de 30 iulie!

iulie 6, 2017Adela Cristea

Ștampila, o relicvă a sistemului comunist, părea atât de înrădăcinată în cultura noastră instituțională, încât în pofida unor prevederi legale care deciseseră în urmă cu 2 ani de zile eliminarea ei, continua să se perpetueze. 

În Legea nr. 316/2015 exista un paragraf care elimina deja obligația persoanelor juridice de a aplica ștampila pe cereri, declarații sau alte documente în relația cu instituțiile sau autoritățile publice. Cu toate acestea, o mare parte din angajații din sectorul public continuau să solicite, în mod abuziv, aplicarea ștampilei pe aceste documente. 

Se pare totuși că epoca ștampilei va apune la finalul lunii iulie.

În data de 30 iunie 2017 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 507 o Ordonanță de Guvern care nu doar că reafirmă lipsa obligativității ștampilei, ci califică fapta funcționarilor de a cere aplicarea ștampilei drept un abuz. 

CITEȘTE MAI MULT

Noutăți legislative și fiscale în 2017

ianuarie 14, 2017Renata Ban

Începând cu anul 2017 au avut loc o serie de modificări legislative. Unele au aplicabilitate de la 1 Ianuarie, altele de la 1 Februarie. Le-am grupat pe câteva categorii principalele:

Impozitul pe profit

  • contribuabilii care desfăşoară exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare vor fi scutiţi de impozit pe profit în primii 10 ani de activitate;
  • se prelungeşte termenul pentru scutirea de impozit privind profitul reinvestit în echipamente tehnologice, calculatoare, electronice şi echipamente periferice, precum şi în programe informatice.

Impozitul pe veniturile microintrepinderilor

CITEȘTE MAI MULT

Modificări legislative privind salarizarea

ianuarie 14, 2017Diana Calb

Începutul anului 2017 aduce câteva modificări ce îi vizează pe angajatori şi pe angajaţi.

Începând cu 1 Februarie 2017 salariul minim brut pe economie va creşte de la 1250 lei/lună la 1450 lei/lună pentru un program complet de lucru de 166 de ore în medie pe lună. Nerespectarea legii constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 300 lei până la 2000 lei pentru fiecare contract individual de muncă încheiat cu un salariu sub minimul stabilit.

Începând cu 1 Ianuarie 2017 a fost introdusă plafonarea bazei de calcul a contribuţiei individuale de asigurări de sănătate a salariatului la 5 salarii medii brute pe economie. Această plafonare se aplică salariul mediu brut pe economie stabilit pe anul 2016, adică 2681 lei, salariul mediu brut pe ţară pe anul 2017 nefiind stabilit deocamdată.

CITEȘTE MAI MULT

Ce taxe și impozite se modifică de la 1 ianuarie 2017?

ianuarie 3, 2017Adela Cristea

Noul Cod Fiscal (adoptat prin Legea nr. 227/2015) cu completările ulterioare (în principal OUG nr.84/2016) prevede și o serie de măsuri importante cu aplicare de la 1 ianuarie 2017.

Iată care sunt schimbările care intră în vigoare în aceste zile (dacă noul Executiv nu va face modificări în perioada imediat următoare). Pentru o lectură facilă celor nefamiliarizați cu terminologia fiscală le-am grupat în 2 categorii: măsuri favorabile contribuabililor și măsuri nefavorabile contribuabililor, respectiv am făcut câteva comentarii la unele din ele.

Măsuri favorabile contribuabililor

CITEȘTE MAI MULT

Ultima lună în care puteţi beneficia de impozitul redus la ridicarea dividendelor

decembrie 6, 2016Renata Ban

Schimbările apărute odată cu noul Cod Fiscal fac din 2016 cel mai avantajos an pentru încasarea dividendelor. Impozitul pe dividende s-a redus, de la 16% la 5%. De această facilitate se poate beneficia doar în 2016.

Așadar, dacă nu ați făcut-o deja, mai puteți beneficia de această facilitate fiscală doar în luna Decembrie a acestui an.

CITEȘTE MAI MULT

24 ianuarie – oficial zi liberă legală

octombrie 14, 2016Daniela Cuha

Anul trecut proiectul de lege care prevedea că ”ziua de 24 ianuarie, când s-a înfăptuit, în 1859, Unirea Ţării Româneşti şi a Moldovei, se declară sărbătoare naţională legală şi va fi denumită 24 ianuarie – Ziua Unirii Principatelor Române” a fost aprobat în plenul Senatului cu 87 de voturi “pentru”, şase “împotrivă” şi şase abţineri. Dar acest lucru nu a însemnat că angajaţii vor avea o zi liberă, deoarece Codul Muncii nu s-a modificat.

Anul acesta Camera Deputaţilor a adoptat legea prin care această zi este declarată zi liberă nelucrătoare cu 209 voturi “pentru”, 4 “împotrivă” şi două abţineri. Astfel data de 24 ianuarie se adaugă celorlalte sărbători legale: 1 şi 2 ianuarie, prima şi a doua zi de Paşti, 1 mai, prima şi a doua zi de Rusalii, Adormirea Maicii Domnului, 30 noiembrie – Sfântul Apostol Andrei, 1 Decembrie, prima şi a doua zi de Crăciun.

CITEȘTE MAI MULT

Din 2017 se doreşte eliminarea declaraţiilor pe suport de hârtie!

septembrie 18, 2016Renata Ban

Deşi majoritatea declaraţiilor care există acumi se depun în format electronic, din 2017 se doreşte transformarea tuturor celorlalte declaraţii care în acest moment se depun pe suport hârtie, în format electronic.

Începând cu această lună preşedintele ANAF susţine că va informa contribuabilii de această schimbare prin distribuirea de fluturaşi, arătându-le totodată ce opţiuni vor avea. Ar fi bine să aibă în vedere pentru început şi persoanele vârstnice a căror tangenţă cu mediul online tinde spre 0, să le ofere o soluţie şi acestora, aici referindu-mă la cei a căror activitate se limitează la închirierea imobilului pe care îl deţine.

CITEȘTE MAI MULT

Valoarea nominală a tichetului de masă a fost majorată de la 1 mai 2016. Posibile noi majorări curând

iunie 16, 2016Virgil Aldea

În luna mai valoarea tichetelor de masă a fost majorată. În curând însă ar putea avea loc o nouă modificare.

Angajatorii pot oferi lunar salariaților o alocație individuală de hrană sub forma tichetelor de masă, în acord cu legea 142/ 1998 ce reglementeaza acordarea de tichete de masă.

Angajații pot beneficia de tichet atât pe suport electronic cât și pe hârtie. Sub formă electronică va fi virată valoarea tichetelor de masa corespunzator numarului de zile lucrătoare ale lunii. Pe suport de hârtie, mai des întalnite, acestea se distribuie lunar, fiecare angajat primind un număr de tichete egal cu numărul de zile lucrătoare din luna pentru care se distribuie tichetele. Tichetele de masă vor putea fi utilizate numai pentru achitarea mesei sau pentru achiziționarea de produse alimentare.

CITEȘTE MAI MULT

Majorarea salariului minim pe economie

mai 5, 2016Alinabogdan

Veste bună pentru salariații care sunt angajați cu salariul minim pe economie!

Începand cu 01 mai 2016 Hotărârea de Guvern nr. 1017/2015, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 987 din 31 decembrie 2015 stabilește majorarea salariului minim pe economie de la 1.050 lei brut la 1.250 lei brut.

Dacă înainte de 01 mai 2015 salariatul primea pentru un program de lucru complet de 169,333 de ore 785 lei net, acum pentru aceeași perioadă lucrată va primi cu 140 lei mai mult, adică 925 lei.

Ce cheltuieli presupune această majorare pentru angajator?

Ei bine, majorarea vine cu următoarele cheltuieli în plus: pentru un salar brut de 1.050 lei, angajatorul “scotea din buzunar” 1.292 lei dar o dată cu noua majorare va trebui să “scoată” cu 246 lei în plus, adică 1.538 lei.

CITEȘTE MAI MULT